Schriftelijke vragen Pekingeenden van Gelderland: gemeente Ermelo buigt opnieuw voor slachthuis
Indiendatum: 19 jun. 2024
Op 14 maart jl hebben de SP en de Partij voor de Dieren naar aanleiding van de Zembla-reportage “De Pekingeenden van Gelderland”[1] schriftelijke vragen[2] gesteld over misstanden in de Gelderse vleeseendensector. Deze vragen hadden onder meer betrekking op de rol van de gemeente Ermelo, die al 8 jaar lang niet optreedt tegen de illegale uitbreiding van de slachtcapaciteit van eendenslachterij Tomassen Duck-To.[3] [4]
Sinds deze week kunnen we een nieuw hoofdstuk toevoegen aan dit hoofdpijndossier. In de Stentor van 17 juni jl lezen wij namelijk dat de gemeente Ermelo opnieuw terugkomt op een ultimatum en de eendenslachterij wederom een half jaar extra de tijd geeft om haar illegale activiteiten te stoppen.[5]
In verband hiermee stellen wij u de volgende vragen:
- Was uw college op de hoogte van het voorgenomen besluit[6] van het College van B&W van Ermelo om de eendenslachterij Tomassen Duck-to opnieuw een half jaar uitstel te verlenen voor legalisatie? Zo ja, graag een toelichting over de betrokkenheid van de provincie Gelderland bij dit besluit.
- Wat vindt u van de onderbouwing in voornoemd besluit om de begunstigingstermijn in de drie lasten onder dwangsom van 19 december 2023 (die feitelijk al dateren van 4 mei 2022), te verlengen tot 19 december 2024?
- Wat vindt u ervan dat de gemeente Ermelo ermee instemt dat de eendenslachterij - in strijd met de afspraak in de intentieverklaring dat de slachterij uiterlijk op 1 maart 2024 een nieuwe aanvraag ter legalisatie zou indienen - uiteindelijk pas op 6 juni een volledige vergunningaanvraag heeft ingediend?
- Is er volgens u zicht op legalisatie van de eendenslachterij? Graag een toelichting.
- Welke gevolgen heeft deze gang van zaken voor de gesprekken tussen de provincie en de gemeente Ermelo in het kader van de interventieladder uit het Algemeen kader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing? [7]
- Voldoet de feitelijke stikstofuitstoot van de eendenslachterij Tomassen Duck-to momenteel aan de vergunde stikstofuitstoot? Zo nee, sinds wanneer overschrijdt de eendenslachterij de vergunde stikstofuitstoot en waarom treedt de provincie Gelderland niet handhavend op?
- Ons is ter ore gekomen dat voor de wijziging van het bestemmingsplan Haspel in Ermelo intern wordt gesaldeerd met slapende vergunningen van twee eendenhouderijen, die respectievelijk al 10 en 30 (!) jaar zijn gestopt. Hoe is dit mogelijk en wat gaat de provincie Gelderland hiertegen doen?
- Hoe lang kan de gemeente Ermelo volgens u nog doorgaan met Tomassen Duck-To, en de vleeseendensector in het algemeen, de hand boven het hoofd te houden ten koste van het algemeen belang?
[1] https://npo.nl/start/serie/zembla/seizoen-2024/zembla_102/afspelen
[3] https://ermeloschecourant.nl/zembla-over-het-dossier-tomassen-duck-to/
[6] Het besluit van de gemeente Ermelo van 13 juni 2024 met zaaknr. 0233000057034 is in ons bezit.
Indiendatum:
19 jun. 2024
Antwoorddatum: 17 sep. 2024
Vraag 1:
Was uw college op de hoogte van het voorgenomen besluit van het College van B&W van Ermelo om de eendenslachterij Tomassen Duck-to opnieuw een half jaar uitstel te verlenen voor legalisatie? Zo ja, graag een toelichting over de betrokkenheid van de provincie Gelderland bij dit besluit.
Antwoord:
Voordat wij ingaan op de vraag willen wij u over het volgende informeren. Recent is er door de NVWA en FIOD een inval gedaan bij het bedrijf Tomassen Duck-to. Voor de volledigheid willen wij u hierbij informeren dat er sprake is van twee gescheiden sporen. Het strafrechtelijk onderzoek door de NVWA en FIOD richt zich op het bedrijf Tomassen Duck-to. Wij hebben van de gemeente gehoord dat de gemeente Ermelo hierbij niet is betrokken en/of geïnformeerd. Het bestuursrechtelijk onderzoek van de provincie is gericht op het handelen van de gemeente Ermelo in relatie tot het bedrijf Tomassen Duck-to. Het onderzoek door de NVWA en FIOD heeft geen consequenties voor het ingestelde onderzoek door de provincie en op dit moment ook niet met betrekking tot haar bevoegdheden in het kader van de Natuurbeschermingswet. Elke overheidsinstantie opereert vanuit haar eigen taken en bevoegdheden.
Wij hebben er kennis van genomen via een bericht in de pers. Het college van B&W van de gemeente Ermelo is het bevoegd gezag voor vergunningverlening, toezicht en handhaving bij de eendenslachterij. Het is de bevoegdheid van de gemeente om besluiten te nemen.
Vraag 2:
Wat vindt u van de onderbouwing in voornoemd besluit om de begunstigingstermijn in de drie lasten onder dwangsom van 19 december 2023 (die feitelijk al dateren van 4 mei 2022), te verlengen tot 19 december 2024?
Antwoord:
De gemeente Ermelo heeft als bevoegd gezag gemotiveerd een afweging gemaakt in het opleggen van een nieuwe dwangsom en het verlengen van de begunstigingstermijn. Dit is meegenomen bij het onderzoek dat we op dit moment aan het afronden zijn.
Vraag 3:
Wat vindt u ervan dat de gemeente Ermelo ermee instemt dat de eendenslachterij - in strijd met de afspraak in de intentieverklaring dat de slachterij uiterlijk op 1 maart 2024 een nieuwe aanvraag ter legalisatie zou indienen - uiteindelijk pas op 6 juni een volledige vergunningaanvraag heeft ingediend?
Antwoord:
De gemeente heeft er belang bij dat het bedrijf een ontvankelijke aanvraag indient. Zie ook vorige antwoorden. Wij zullen hierop terugkomen in het onderzoek.
Vraag 4:
Is er volgens u zicht op legalisatie van de eendenslachterij? Graag een toelichting.
Antwoord:
Er is zicht op legalisatie als er een ontvankelijke vergunning is aangevraagd.
Vraag 5:
Welke gevolgen heeft deze gang van zaken voor de gesprekken tussen de provincie en de gemeente Ermelo in het kader van de interventieladder uit het Algemeen kader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing?
Antwoord:
Deze ontwikkeling is betrokken bij het onderzoek en wordt behandeld in het onderzoeksrapport. Uw Staten zullen hier binnenkort over worden geïnformeerd.
Vraag 6:
Voldoet de feitelijke stikstofuitstoot van de eendenslachterij Tomassen Duck-to momenteel aan de vergunde stikstofuitstoot? Zo nee, sinds wanneer overschrijdt de eendenslachterij de vergunde stikstofuitstoot en waarom treedt de provincie Gelderland niet handhavend op?
Antwoord:
Op 29 november 2022 is het bedrijf voor het laatst gecontroleerd. Hierbij is niet gebleken dat de emissie van het bedrijf groter is dan op basis van de vergunning op grond van de Wet natuurbescherming is toegestaan.
Vraag 7:
Ons is ter ore gekomen dat voor de wijziging van het bestemmingsplan Haspel in Ermelo intern wordt gesaldeerd met slapende vergunningen van twee eendenhouderijen, die respectievelijk al 10 en 30 (!) jaar zijn gestopt. Hoe is dit mogelijk en wat gaat de provincie Gelderland hiertegen doen?
Antwoord:
Het bestemmingsplan Haspel in Ermelo is in juli 2024 vastgesteld. De gemeente is het bevoegd gezag voor wijzigingen in bestemmingsplannen/omgevingsplannen, ook voor het onderdeel natuur. Intern salderen is in principe niet vergunningplichtig in het kader van de Omgevingswet voor Natura 2000 activiteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om dit te beoordelen.
Vraag 8:
Hoe lang kan de gemeente Ermelo volgens u nog doorgaan met Tomassen Duck-To, en de vleeseendensector in het algemeen, de hand boven het hoofd te houden ten koste van het algemeen belang?
Antwoord:
Zie antwoord 23 bij statenvragen PS2024-225. Het college van B&W van de gemeente Ermelo heeft een last onder dwangsom opgelegd vanwege de illegale situatie bij het bedrijf. Daar staat tegenover dat de gemeente ook verplicht is te onderzoeken of de situatie bij het bedrijf kan worden gelegaliseerd. De gemeente Ermelo moet als het bevoegd gezag de vergunningaanvraag van het bedrijf beoordelen.
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen Gif van Gelderse bloembollenteelt bedreigt natuur en drinkwater
Lees verderTechnische vragen Regels omtrent het uitgeven van ontheffingen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van terreinen door luchtvaartuigen
Lees verder