Tech­nische vragen Paasvuren


Indiendatum: 18 mrt. 2024

Voor Pasen 2024 zijn door Gelderse gemeenten tot op heden 28 toestemmingen verleend voor het organiseren van paasvuren. De meeste paasvuren worden georganiseerd in de gemeente Bronckhorst (18) met soms wel 4 tot 5 paasvuren per dorpskern. In totaal hebben slechts 7 Gelderse gemeenten officieel toestemming verleend voor paasvuren.

Het overzicht van de verleende toestemmingen sturen wij mee in een apart bestand.

Daarnaast zijn in Gelderland een honderdtal toestemmingen verleend voor het verbranden van snoeihout.

In januari 2023 heeft de Partij voor de Dieren schriftelijke vragen gesteld over de aanwezigheid van dieren in de brandstapels en over de uitstoot van fijnstof door paasvuren.[1]

Onze fractie zou graag de volgende (ambtelijke) vervolgvragen willen stellen:

  1. Heeft de provincie inmiddels met gemeenten afgesproken dat paasvuren maximaal 72 uur vóór het afsteken mogen worden opgebouwd? Zo ja, is dit als voorwaarde opgenomen in de vergunningen en controleert de provincie ter plekke of hieraan wordt voldaan?

    Wij hebben dit wel geadviseerd naar gemeenten en organisatoren als één van de mogelijke maatregelen ter voorkoming van vestiging van dieren in de brandstapels. Een aantal gemeenten neemt dit ook als voorschrift op in de evenementenvergunning, maar die keuze is natuurlijk aan de gemeente zelf. Bij de toetsing van de paasvuren blijkt dat de meeste organisatoren deze aanpak ook inderdaad toepassen en dit bijhouden in een logboek. Steekproefsgewijs wordt er toezicht uitgevoerd.
  2. Kan de provincie of de gemeente een maximum stellen aan het aantal paasvuren per dorpskern/aantal vierkante kilometers?

    Dit is aan de betreffende gemeente. Die kan beperkingen opleggen in de evenemententoestemming of de APV.
  3. In welke gevallen moet voor paasvuren een Aerius-berekening worden uitgevoerd en wie bepaalt dit?

    Een Aerius-berekening is het aangewezen middel om aan te tonen dat wordt voldaan aan de natuurwetgeving. Organisatoren zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Vanuit VTH is dit bij organisatoren en gemeenten actief onder de aandacht gebracht.
  4. Hoe zit het met al die gemeenten waar helemaal geen toestemming is afgegeven voor paasvuren? Mag dat zomaar? En hoe controleert de provincie in die gemeenten of de natuurbeschermingsregels niet worden overtreden?

    Voor evenementen- en milieutoestemmingen zijn de gemeenten het bevoegd gezag. Vanuit handhaving wordt er actief toezicht uitgevoerd.
  5. Heeft de provincie in beeld hoeveel stikstof en fijnstof er wordt uitgestoten door al het snoeihout dat in Gelderland wordt verbrand?

    Het overgrote deel van de paasvuur organisatoren levert hun gegevens bij ons aan en daarmee is er een beeld van de stikstofemissie veroorzaakt door paasvuren. Voor fijnstof zijn de gemeenten bevoegd gezag.
  6. Is het verbranden van snoeihout absoluut noodzakelijk en kan de provincie hieraan beperkingen stellen?

    Dit valt niet onder onze bevoegdheid. Verbranden van snoeihout is een van de opties. Het is aan de ontdoener om zich op een legale wijze van het snoeihout te ontdoen.

Bij voorbaat vriendelijk dank,

Danielle van de Weerd
Partij voor de Dieren


[1] https://gelderland.partijvoordedieren.nl/vragen/schriftelijke-vragen-paasvuren#vragen

Indiendatum: 18 mrt. 2024
Antwoorddatum: 29 mrt. 2024

Voor Pasen 2024 zijn door Gelderse gemeenten tot op heden 28 toestemmingen verleend voor het organiseren van paasvuren. De meeste paasvuren worden georganiseerd in de gemeente Bronckhorst (18) met soms wel 4 tot 5 paasvuren per dorpskern. In totaal hebben slechts 7 Gelderse gemeenten officieel toestemming verleend voor paasvuren.

Het overzicht van de verleende toestemmingen sturen wij mee in een apart bestand.

Daarnaast zijn in Gelderland een honderdtal toestemmingen verleend voor het verbranden van snoeihout.

In januari 2023 heeft de Partij voor de Dieren schriftelijke vragen gesteld over de aanwezigheid van dieren in de brandstapels en over de uitstoot van fijnstof door paasvuren.[1]

Onze fractie zou graag de volgende (ambtelijke) vervolgvragen willen stellen:

  1. Heeft de provincie inmiddels met gemeenten afgesproken dat paasvuren maximaal 72 uur vóór het afsteken mogen worden opgebouwd? Zo ja, is dit als voorwaarde opgenomen in de vergunningen en controleert de provincie ter plekke of hieraan wordt voldaan?

    Wij hebben dit wel geadviseerd naar gemeenten en organisatoren als één van de mogelijke maatregelen ter voorkoming van vestiging van dieren in de brandstapels. Een aantal gemeenten neemt dit ook als voorschrift op in de evenementenvergunning, maar die keuze is natuurlijk aan de gemeente zelf. Bij de toetsing van de paasvuren blijkt dat de meeste organisatoren deze aanpak ook inderdaad toepassen en dit bijhouden in een logboek. Steekproefsgewijs wordt er toezicht uitgevoerd.
  2. Kan de provincie of de gemeente een maximum stellen aan het aantal paasvuren per dorpskern/aantal vierkante kilometers?

    Dit is aan de betreffende gemeente. Die kan beperkingen opleggen in de evenemententoestemming of de APV.
  3. In welke gevallen moet voor paasvuren een Aerius-berekening worden uitgevoerd en wie bepaalt dit?

    Een Aerius-berekening is het aangewezen middel om aan te tonen dat wordt voldaan aan de natuurwetgeving. Organisatoren zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Vanuit VTH is dit bij organisatoren en gemeenten actief onder de aandacht gebracht.
  4. Hoe zit het met al die gemeenten waar helemaal geen toestemming is afgegeven voor paasvuren? Mag dat zomaar? En hoe controleert de provincie in die gemeenten of de natuurbeschermingsregels niet worden overtreden?

    Voor evenementen- en milieutoestemmingen zijn de gemeenten het bevoegd gezag. Vanuit handhaving wordt er actief toezicht uitgevoerd.
  5. Heeft de provincie in beeld hoeveel stikstof en fijnstof er wordt uitgestoten door al het snoeihout dat in Gelderland wordt verbrand?

    Het overgrote deel van de paasvuur organisatoren levert hun gegevens bij ons aan en daarmee is er een beeld van de stikstofemissie veroorzaakt door paasvuren. Voor fijnstof zijn de gemeenten bevoegd gezag.
  6. Is het verbranden van snoeihout absoluut noodzakelijk en kan de provincie hieraan beperkingen stellen?

    Dit valt niet onder onze bevoegdheid. Verbranden van snoeihout is een van de opties. Het is aan de ontdoener om zich op een legale wijze van het snoeihout te ontdoen.

Bij voorbaat vriendelijk dank,

Danielle van de Weerd
Partij voor de Dieren

[1] https://gelderland.partijvoordedieren.nl/vragen/schriftelijke-vragen-paasvuren#vragen

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Wereldwaterdag: vragen over het grondwaterverbruik door Parenco

Lees verder

Mondelinge vragen Omgevingsvergunning voor het afschrikken van een wolf met paintball

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer