Vragen over te vroege bussen en het DRIS


Indiendatum: aug. 2009

» deze vragen op de website van de provincie

Maandagochtend 3 augustus misten enkele reizigers lijn 231s van 08:51 bij halte de Eglantier in Apeldoorn, omdat deze waarschijnlijk meer dan 5 minuten te vroeg was. Lijn 231s van Veolia verzorgt in de zomer (als lijnen 2 en 4 niet rijden) vanuit een deel van wijk de Maten de aansluiting op de intercitytrein richting Deventer. Omdat er in de zomer tussen Arnhem en Apeldoorn aardig kan worden doorgereden, loopt de bus vaker wat voor op het schema.

Als de bus wat vroeger op het station aankomt, heeft de chauffeur een langere pauze. Dit gunnen we hem allemaal, maar het is jammer wanneer reizigers hun bus missen omdat hij ál te vroeg langs de halte rijdt. Opvallend was dat het DRIS (Dynamisch Reis Informatie Systeem, de kostbare informatieborden bij sommige haltes) aangaf dat de bus nog niet geweest was. Kennelijk werkte de dynamische informatie weer niet, hoewel enige tijd geleden het systeem goed leek te functioneren.

Vragen

  1. Hoeveel mag een bus te vroeg zijn ?
  2. Staat in het nieuwe Programma van Eisen voor de aanbesteding Openbaar Vervoer over punctualiteit :
    Een bus of trein mag vanaf een halte of een station niet eerder vertrekken dan de in de dienstregeling vermelde vertrektijd van de betreffende halte of het betreffende station;”
    en
    90% van de ritten mag niet later vertrekken dan 3 minuten na de in de dienstregeling vermelde vertrektijd, tenzij de chauffeur na overleg met de verkeersleiding en in het belang van de reiziger hierover – in het geval zich dit voordoet incidenteel, andere afspraken maakt;” ?
  3. Geldt dit ook voor de huidige concessies ?
  4. Via het DRIS is ongetwijfeld te zien hoe vaak bussen te vroeg langs haltes rijden ?
  5. Zo ja, hoe vaak komt het voor dat bussen (minuten) te vroeg langs een halte rijden ?
  6. Heeft dit gevolgen voor de concessiehouder ?
  7. Waarom werkte het DRIS op 3 augustus niet ?
  8. Als het DRIS niet werkt, tellen de ritten dan wel mee bij het beoordelen van de kwaliteit waarmee de vervoerder de dienstregeling aanhoudt ? (Voor de 90 % regel.)
  9. Wat is de bedrijfszekerheid van het DRIS inmiddels ?

Luuk van der Veer
Lid Provinciale Staten van Gelderland
Partij voor de Dieren.

Indiendatum: aug. 2009
Antwoorddatum: 14 sep. 2009

» de antwoorden op de website van de provincie

Interessant voor jou

Vragen over de betrouwbaarheid van zoekdienst.overheid.nl

Lees verder

Vragen over grondwateronttrekkingen en koelwaterlozingen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer