Schrif­te­lijke vragen MTR & perspec­tiefnota


Indiendatum: 13 jun. 2021

Vragen over de Midterm review en perspectiefnota.

  1. Onze fractie heeft er al enkele malen op gewezen dat het een groot gebrek is dat het onderzoek naar de voortgang van de realisatie van de Ecologische Verbindingszones nog niet gereed is nu we de MTR en de perspectiefnota bespreken. Er kunnen nu geen goede complete afwegingen worden gemaakt. Zijn er al voorlopige resultaten bekend? Wanneer zal het rapport beschikbaar zijn?

  2. Op enkele plaatsen is in de uitwerking MTR en perspectiefnota over “groei” te lezen:

    “Om te anticiperen op de groei van verplaatsingen en de klimaatopgave willen we de reiziger verleiden de slimste en schoonste keuze te maken om door het netwerk te reizen.”

    “Samen willen we werken aan een regio waarin we groeiopgaven in verstedelijking, bereikbaarheid en economie in balans houden met de leefkwaliteit van de regio. De grote potentie van de regio kan in onze ogen alleen ten volle benut worden als er in de regio goed wordt samengewerkt tussen alle triple helix partners: bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden.”

    “Prognoses laten zien dat na de crisis groei op weg en spoor te verwachten valt.”


    “Groei” betekent dat schaarse ruimte, middelen en grondstoffen anders verdeeld gaan worden. Onze fractie mist een analyse (of bijstelling van een analyse) daarvan. Waar kunnen we de scenario’s vinden waar het college van uitgaat, met betrekking tot grondgebruik (voor landbouw, natuur, wonen, werken, mobiliteit, etc.), aantal inwoners, migratie, woonwerkverkeer, etc.?

  3. Blz. 17, over stikstof: “Maximale vergunningverlening binnen toegestane regels.”

    Er is weer ophef ontstaan over het verleasen van (niet gerealiseerde) depositie:
    https://www.bd.nl/brabant/tien...

    Onze fractie heeft daar eerder vragen over gesteld, zie PS2020-801, laatste vraag. Het antwoord is “Daarin is inmiddels voorzien.”. Op welke manier is er in voorzien en waar kunnen we het terug vinden?

    Is er beleidsruimte? Met andere woorden, is er ook een andere keuze “Minimale vergunningverlening binnen toegestane regels.”?

  4. Blz. 72: “Binnen deze nieuwe entiteiten is btw niet compensabel. Hierdoor kunnen effectief minder uren worden ingezet, waardoor de uitvoering van het plan DOOR! onder druk komt te staan.”

    Is bij het omvormen van de hotspots naar eigen entiteiten vooraf afgewogen dat dit tot een probleem in de begroting zou leiden?

    Is zeker dat na 2022 geen bijdrage meer nodig zal zijn?

  5. Blz. 94, wat betreft de reactie op de toezegging c) aanpak Jakobskruiskruid. Er is opdracht gegeven aan een ecoloog om een beheersadvies te maken voor de bestrijding van Jakobskruiskruid op het eigendom in Nederhemert.

    Is de opdracht aan de ecoloog inderdaad om een advies te maken voor de bestrijding, of is de opdracht breder, bijvoorbeeld om te onderzoeken of er een probleem is? Zo nee, wat is er op het eigendom in Nederhemert aan de hand?

  6. Blz. 96, wat betreft de reactie op de toezegging i) rookvrije zones bij bushaltes.

    Wat wordt er met plaquettes bedoeld?
    Wordt er aangesloten bij een systeem dat elders al in gebruik is?
    Wordt er een symbool gebruikt dat ook voor buitenlandse gasten duidelijk is?

  7. Blz. 99, wat betreft de reactie op de toezegging m) drukte-app voor bussen.

    In de reactie staat dat een app niet zinvol is, omdat er op dit moment maar weinig bussen vol zijn. We hebben juist gevraagd naar de informatie over drukte in de bus, omdat het in verband met de covid-pandemie voor reizigers extra belangrijk is om te zien wanneer een bus vrijwel leeg rondrijdt. Reizigers zijn/waren onzeker of ze de bus konden nemen, maar in een vrijwel lege bus kan met weinig risico gereisd worden.

    In de reactie staat dat er hoge kosten aan verbonden zijn, bijvoorbeeld doordat sensoren aangebracht moeten worden. We hebben er in de vergadering juist op gewezen dat op basis van in- en uitchecken al iets over de drukte van bepaalde lijnen te zeggen zou moeten zijn.

    Inmiddels hebben de vervoerders niet stilgezeten, en in de reisplanner van Rrreis wordt van sommige lijnen de drukte-informatie al getoond. Bij lijn 231 bijvoorbeeld wel, maar bij lijn C2 niet. De 9292 website toont de informatie ook niet.

    Wanneer zal bij alle lijnen drukte-informatie beschikbaar zijn?

Indiendatum: 13 jun. 2021
Antwoorddatum: 16 jun. 2021

Antwoord 1:
Over de EVZ-evaluatie zijn nog geen voorlopige resultaten bekend. Wij verwachten aan het eind van dit jaar de resultaten te kunnen presenteren.

Antwoord 2:
Wij werken momenteel aan de Koers Ruimte en Leefomgeving. Deze Koers bevat een werkwijze die ons helpt stap voor stap ruimtelijke keuzes te maken. Het betreft een drietal concrete processtappen gebaseerd op onze praktijkervaringen met diverse gebiedsontwikkelingen met partners. Anderzijds bevat de Koers een aantal concrete acties om tot een nog duidelijkere invulling van de provinciale rol en inzet te komen in dergelijke processen.

Antwoord 3:
Destijds is het gevraagde meegenomen in de beantwoording van technische statenvragen die op 17 november 2020 zijn gesteld. Op het moment van beantwoorden bestond er voor dat document nog geen sis-nummer, zodat daar niet naar verwezen kon worden in de beantwoording van PS2020-801. U kunt het document in sis vinden onder PS2020-850.

Er is inderdaad beleidsruimte, het is mogelijk om ons beleid te richten op minimale ruimte voor vergunningen en daarmee maximale ruimte voor natuur.

Antwoord 4:
Bij de wijziging van de juridische vorm is geen rekening gehouden met het al dan niet compensabel zijn van de BTW. De hotspots zijn zelfstandige samenwerkingsverbanden van gemeenten met ondernemers en ROC's. Wij zijn niet betrokken bij de juridische vorm die dit samenwerkingsverband heeft.

Nee. Het programma DOOR! loopt tot en met 2024. Dit betekent dat er ook kosten voor het organiserend vermogen worden gemaakt. Bij begroting 2020 zijn middelen voor de gebiedsagenda Gelderse Corridor beschikbaar gesteld waaruit ook het organiserend vermogen wordt gedekt. De subsidiegrondslag wordt separaat aan uw Staten voor besluitvorming voorgelegd.

Antwoord 5:
Wij hebben een opdracht gegeven aan een ecoloog om voor ons een beheeradvies te maken voor de bestrijding van het Sint Jacobskruiskruid op ons eigendom in Nederhemert. Daarnaast gaan we Landschapsbeheer Gelderland een vervolgopdracht geven voor het leernetwerk ecologisch bermbeheer voor gemeenten en waterschappen en daarbij zal dit één van de onderwerpen zijn die we met de deelnemers willen bespreken.

Antwoord 6:
De plaquettes betreffen een mededeling in het bushokje op het paneel van vertrekinformatie, of op de haltepaal. Dit zijn de plekken waar wij als concessieverlener zeggenschap over hebben. De locatie van de uitingen is in heel Gelderland gelijk, waardoor er een uniform beeld ontstaat. Er wordt gewerkt met het landelijke beeldmerk van “Rookvrije generatie”. Dit beeldmerk wordt landelijk ook toegepast bij scholen, sport en zorglocaties en is daardoor herkenbaar voor de reiziger.
Bovendien kan hiermee meegelift worden op landelijke campagnes, wat de bekendheid van de rookvrije zones vergroot.

Antwoord 7:
De reisinformatie is een verantwoordelijkheid van de vervoerder, en drukte-informatie kan door de provincie op grond van het bestek niet worden afgedwongen. Er is inderdaad wel informatie bekend over het aantal reizigers in de bus. Ook voor de coronapandemie was er in Gelderland zelden sprake van volle bussen. De drukte spitste zich toe op de ochtendspitsperiode op een beperkt aantal lijnen, en werd met name veroorzaakt door scholieren, die geen mogelijkheid hebben om te schuiven in hun vertrektijd. De drukte-informatie, voortkomend uit check-in/check-out gegevens, is bij vervoerders pas achteraf beschikbaar, en niet “real-time”. Voor real-time informatie zijn genoemde sensoren nodig. De gegevens in de RRReis-reisplanner zijn dan ook statisch. Bovendien zijn de reisinformatiesystemen onderdeel van landelijke systemen, die niet uniek voor Gelderse concessies zijn. Implementatie zal dus op grotere schaal moeten plaatsvinden dan alleen in Gelderse concessies Wij zullen met de vervoerders bespreken wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen omgevingsverordening, actualisatie 8

Lees verder

Schriftelijke vragen inzake zwerfafval

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer