Vervolg­vragen over vuur­werk­ver­gun­ningen


Indiendatum: apr. 2013

In antwoord op onze eerdere vragen heeft u geschreven dat het voor het professioneel vuurwerk op 26 april vanaf een parkeerplaats aan het Vennenpad te Nunspeet niet nodig is nog een toetsing aan de Natuurbeschermingswet te doen, omdat dat al eerder is gebeurd:

Voor een vuurwerkaanvraag op dezelfde locatie is in juli 2012 een positief intern advies uitgebracht op grond van de Natuurbeschermingswet.

Als er in juli 2012 een positief advies is uitgebracht voor een vuurwerk later dat jaar, gaat het kennelijk om een vuurwerk buiten het broedseizoen. De vraag is of dat advies dan wel bruikbaar is voor een vuurwerk dat wel in de broedseizoen plaatsvindt, zoals dat van 26 april.


Vragen :

1. Kunt u ons in meer detail aangeven waarom u van mening bent dat er in Nunspeet geen significante effecten zijn te verwachten ten gevolge van verstoring ?


2. U schreef ook dat het afwegingskader is vertaald naar de Gelderse situatie en wordt toegepast bij toetsing op grond van de Natuurbeschermingswet. Waarom is het afwegingskader niet openbaar ? Heeft dat nadelen ? Kunt u het afwegingskader in antwoord op deze vragen openbaar maken?


3. In de vergunning vermeldt u soms:

Bij het toezicht op het vuurwerkevenement zal evenwel door de bevoegde instanties ook gecontroleerd worden of voldaan wordt aan bedoelde wetgeving. In de volgende tabel is de van toepassing zijnde wetgeving aangegeven. Wij wijzen er uitdrukkelijk op dat deze opsomming niet uitputtend is.

Activiteit: Van toepassing zijnde wetgeving
Vervoer vuurwerk: Wet vervoer gevaarlijke stoffen (ADR)
Evenement: Algemene plaatselijke verordening
"

Heeft het met een nieuw formaat te maken, dat dit er tegenwoordig bij staat ? Bent u bereid in het vervolg de Flora- en Faunawet toe te voegen, zodat het de gebruikers van de vergunning volstrekt duidelijk is dat ze rekening moeten houden met de aanwezige Flora en Fauna?


4. In de vergunning staat soms de afstand tot een natuurgebied, zoals in MPM26417:

De locatie is gelegen op circa 1,2 km van een Natura 2000-gebied.

Soms staat er alleen:

Onderhavige locatie is niet gelegen binnen de contouren van een als zodanig aangewezen Natura 2000-gebied. De Natuurbeschermingswet is derhalve niet van toepassing.”.

Bij de vergunning voor het vuurwerk in Nunspeet was die formulering onjuist. Bent u bereid in het vervolg voor de duidelijkheid altijd de afstand tot het Natura 2000 gebied te vermelden?


5. De vergunning MPM24762 is gegeven zonder een Verklaring Van Geen Bezwaar van de burgemeester. Mag dat wel?

6. In vergunning MPM24698 staat:

Na overleg met onze afdeling WON (Water Ontgrondingen en Natuur) is gebleken dat in het verleden een natuurtoets is uitgevoerd. De conclusie was dat op grond van de toenmalige opzet er geen vergunningplicht vereist was.”.

Kunt u ons de details van de natuurtoets geven?


7. In vergunning MPM25249 staat:

Onderhavig vuurwerkevenement zou effect kunnen hebben op het Natura 2000-gebied hetgeen is gelegen op het grondgebied van de provincie Utrecht. Derhalve is in het kader van de Natuurbeschermingswet, in opdracht van Holland Vuurwerk Groep, door het buro Waardenburg een zogenaamde Natuurtoets opgesteld. Bedoeld rapport is aangeboden aan de provincie Utrecht.

Kunt u ons het rapport in antwoord op deze vragen geven?

8. Voor vergunning MPM25249 heeft de aanvrager een Natuurtoets laten opstellen. Bij andere vergunningen heeft de provincie de toets kennelijk gedaan. Vanwaar dit verschil ? Waarom moet de aanvrager niet altijd gewoon zelf de toets (laten) doen?

9. Bij sommige vergunningen, zoals bij MPM26420, vermeldt u dat het “bestaand gebruik” is. Maar is het niet zo dat volgens de Natuurbeschermingswet het bevoegd gezag er voor moet zorgen dat bestaand gebruik de kwaliteit van de habitats niet verslechtert of een significant verstorend effect heeft? Hoe gaat u hiermee om?


10. Bij vuurwerken in de gemeente Voorst verzoekt de burgemeester u altijd:

de veehouders in de omgeving van de afsteeklocatie moeten tijdig in kennis worden gesteld, zodat zij de nodige maatregelen kunnen nemen om hun vee in veiligheid te brengen;”.

U wilt daaraan niet voldoen, want:

Het informeren van omliggende veehouders is geen item die via het Vuurwerkbesluit kan worden geregeld." en

Onderhavig vuurwerkevenement wordt gepubliceerd op de site van de provincie Gelderland. Een ieder die is geïnteresseerd kan zich op deze wijze laten informeren omtrent dit vuurwerkevenement.”.

Denkt u dat veehouders wekelijks de website van de provincie opzoeken om te zien of er nog vuurwerken in hun omgeving zijn ? De adressen van veehouders zijn bekend bij gemeente en provincie. Is het niet mogelijk dat de gemeente of de provincie de veehouders waarschuwt, en de portokosten bij het verlenen van de vergunning in rekening brengt?

Luuk van der Veer
Lid Provinciale Staten van Gelderland
Partij voor de Dieren.

> Hier zijn de vragen als PDF te downloaden

Indiendatum: apr. 2013
Antwoorddatum: 22 mei 2013

De vragen van Statenlid Van der Veer van 26 april, zijn vervolgvragen naar aanleiding van de beantwoording van eerdere vragen over Vuurwerkvergunningen in relatie tot Natura 2000-gebieden. Hieronder zijn de inleiding en de vragen van de heer Van der Veer aangegeven en de antwoorden van ons college.


In antwoord op onze eerdere vragen heeft u geschreven dat het voor het professioneel vuurwerk op 26 april vanaf een parkeerplaats aan het Vennenpad te Nunspeet niet nodig is nog een toetsing aan de Natuurbeschermingswet te doen, omdat dat al eerder is gebeurd:

Voor een vuurwerkaanvraag op dezelfde locatie is in juli 2012 een positief intern advies uitgebracht op grond van de Natuurbeschermingswet.

Als er in juli 2012 een positief advies is uitgebracht voor een vuurwerk later dat jaar, gaat het kennelijk om een vuurwerk buiten het broedseizoen. De vraag is of dat advies dan wel bruikbaar is voor een vuurwerk dat wel in de broedseizoen plaatsvindt, zoals dat van 26 april.


Vraag 1:
Kunt u ons in meer detail aangeven waarom u van mening bent dat er in Nunspeet geen significante effecten zijn te verwachten ten gevolge van verstoring?

Antwoord:
Op 6 juli 2012 is ten behoeve van de ontbrandingsaanvraag advies opgesteld met betrekking tot de Natuurbeschermingswet inzake het afsteken van vuurwerk op 26 april 2013 aan het Vennenpad te Nunspeet. Onze conclusie en de motivering waren als volgt:

"De locatie ligt net buiten Natura 2000-gebied. Negatieve effecten op broedvogels zijn mogelijk ten gevolge van verstoring. Het vuurwerk is gepland om circa 23.00 uur op 26 april. In de directe nabijheid is leefgebied van Zwarte specht en Wespendief aanwezig. Leefgebied van overige broedvogels is op minimaal 800 meter afstand aanwezig. Gezien de afstand zijn alleen effecten te verwachten op Zwarte specht en Wespendief (en eventuele andere soorten waarvoor in het kader van Natura 2000-gebied Veluwe geen doelstellingen gelden). De Wespendief is pas vanaf mei aanwezig. De Zwarte specht broedt in holen en is derhalve beperkt gevoelig voor verstoring gedurende de avond en nacht.
Gezien bovenstaande zal de verstoring van broedvogels, waarvoor Natura 2000-doelen zijn gesteld in het ontwerp-aanwijzingsbesluit voor de Veluwe, beperkt zijn en zeker niet significant, zodat er geen vergunningplicht is vanuit de Natuurbeschermingswet1998. Vanuit Natura 2000 zijn er geen belemmeringen voor het verlenen van de ontheffing voor dit vuurwerkevenement.
"


Vraag 2:
U schreef ook dat het afwegingskader is vertaald naar de Gelderse situatie en wordt toegepast bij toetsing op grond van de Natuurbeschermingswet. Waarom is het afwegingskader niet openbaar? Heeft dat nadelen? Kunt u het afwegingskader in antwoord op deze vragen openbaar maken?

Antwoord:
Inzake aanvragen voor vuurwerk in de nabijheid van een Natura 2000-gebied wordt de volgende richtlijn gehanteerd:

A Indien de locatie is gelegen op meer dan 1 km van het meest nabijgelegen Natura 2000-gebied - voor zover dit aangewezen is als vogelrichtlijngebied - treden er geen significante effecten op waardoor er geen vergunningplicht is vanuit de Nbw 1998 en zijn er geen belemmeringen voor het afsteken van vuurwerk.

B Indien de locatie is gelegen tussen 1 km en 500 m van een vogelrichtlijngebied zijn er alleen significante effecten te verwachten op niet-broedvogels (overwinterende watervogels) in de periode 1 oktober tot 1 april. Dit betreft de gebieden Randmeren, Arkemheen en Rivierengebied (IJssel, Gelderse Poort, Nederrijn en Waal). Voor de overige gebieden treden er geen significante effecten op waardoor er geen vergunningplicht is vanuit de Nbw 1998 en er geen belemmeringen zijn voor het afsteken van vuurwerk.

C Indien op de locatie voor 31 maart 2010 ook al jaarlijks vuurwerk werd afgestoken in dezelfde omvang en dezelfde hoeveelheid en zwaarte valt het onder bestaand gebruik en is er geen vergunningplicht op grond van de Natuurbeschermingswet.

D In de overige gevallen is er mogelijk een vergunningplicht en wordt intern nader onderzoek uitgevoerd of effecten op voorhand zijn uit te sluiten. Mocht dat niet het geval zijn dan dient een natuurtoets te worden opgesteld.


Vraag 3:
In de vergunning vermeldt u soms:

"Bij het toezicht op het vuurwerkevenement zal evenwel door de bevoegde instanties ook gecontroleerd worden of voldaan wordt aan bedoelde wetgeving. In de volgende tabel is de van toepassing zijnde wetgeving aangegeven. Wij wijzen er uitdrukkelijk op dat deze opsomming niet uitputtend is.

Activiteit: Van toepassing zijnde wetgeving
Vervoer vuurwerk: Wet vervoer gevaarlijke stoffen (ADR)
Evenement: Algemene plaatselijke verordening"

Heeft het met een nieuw formaat te maken, dat dit er tegenwoordig bij staat? Bent u bereid in het vervolg de Flora- en faunawet toe te voegen, zodat het de gebruikers van de vergunning volstrekt duidelijk is dat ze rekening moeten houden met de aanwezige Flora en Fauna?

Antwoord:
Het format van de vergunning is inderdaad aangepast.
Wij zijn ook bereid om in het vervolg de Flora- en faunawet toe te voegen aan de opsomming, zodat de gebruiker van de vergunning weet waar hij rekening mee moet houden.


Vraag 4:
In de vergunning staat soms de afstand tot een natuurgebied, zoals in MPM26417:

De locatie is gelegen op circa 1,2 km van een Natura 2000-gebied.

Soms staat er alleen:

Onderhavige locatie is niet gelegen binnen de contouren van een als zodanig aangewezen Natura 2000-gebied. De Natuurbeschermingswet is derhalve niet van toepassing.”.

Bij de vergunning voor het vuurwerk in Nunspeet was die formulering onjuist. Bent u bereid in het vervolg voor de duidelijkheid altijd de afstand tot het Natura 2000 gebied te vermelden?

Antwoord:
Ja, wij zijn bereid om in het vervolg de afstand tot het Natura 2000 gebied te vermelden.


Vraag 5:
De vergunning MPM24762 is gegeven zonder een Verklaring Van Geen Bezwaar van de burgemeester. Mag dat wel?

Antwoord:
Ja, de vergunning mag zonder een verklaring van geen bezwaar van de Burgemeester worden afgegeven, zoals vermeld is in 3B.3a lid 8 van het Vuurwerkbesluit.


Vraag 6:
In vergunning MPM24698 staat:

Na overleg met onze afdeling WON (Water Ontgrondingen en Natuur) is gebleken dat in het verleden een natuurtoets is uitgevoerd. De conclusie was dat op grond van de toenmalige opzet er geen vergunningplicht vereist was.”.

Kunt u ons de details van de natuurtoets geven?

Antwoord:
Ja, zie de bijlage met het advies van de provincie Utrecht (docnr 01634404).


Vraag 7:
In vergunning MPM25249 staat :

Onderhavig vuurwerkevenement zou effect kunnen hebben op het Natura 2000-gebied hetgeen is gelegen op het grondgebied van de provincie Utrecht. Derhalve is in het kader van de Natuurbeschermingswet, in opdracht van Holland Vuurwerk Groep, door het buro Waardenburg een zogenaamde Natuurtoets opgesteld. Bedoeld rapport is aangeboden aan de provincie Utrecht.

Kunt u ons het rapport in antwoord op deze vragen geven?

Antwoord:
Ja, zie de bijlage "Vuurwerkevenement Rhenen en de Natuurbeschermingswet 1998", Bureau Waardenburg bv, augustus 2012. (doc nr 01634437)


Vraag 8:
Voor vergunning MPM25249 heeft de aanvrager een Natuurtoets laten opstellen. Bij andere vergunningen heeft de provincie de toets kennelijk gedaan. Vanwaar dit verschil? Waarom moet de aanvrager niet altijd gewoon zelf de toets (laten) doen?

Antwoord:
Indien op grond van algemene bekende gegevens waaronder de gegevens van de kwetsbare periode voor de diverse aangewezen soorten en de op de provinciale site aanwezige gegevens van leefgebieden kan worden geconcludeerd dat er geen significante effecten optreden, wordt de toets intern uitgevoerd. Indien op grond van deze gegevens significante effecten op voorhand niet zijn uit te sluiten dient nader onderzoek door de initiatiefnemer te worden uitgevoerd.


Vraag 9:
Bij sommige vergunningen, zoals bij MPM26420, vermeldt u dat het “bestaand gebruik” is. Maar is het niet zo dat volgens de Natuurbeschermingswet het bevoegd gezag er voor moet zorgen dat bestaand gebruik de kwaliteit van de habitats niet verslechtert of een significant verstorend effect heeft? Hoe gaat u hiermee om?

Antwoord:
Conform artikel 19d lid 3 van de Natuurbeschermingswet is bestaand gebruik in bepaalde gevallen uitgesloten van vergunningplicht, zie ook beantwoording van vraag 2. Indien bestaand gebruik zoals bedoeld in art. 19d lid 3 ertoe kan leiden dat de gestelde doelen niet worden gehaald dient het bevoegd gezag passende maatregelen te nemen om het behalen van de doelen te realiseren. Hoe hiermee wordt omgegaan is onderdeel van de beheerplannen die voor elk Natura 2000-gebied moeten worden opgesteld. Op dit moment worden door de provincie diverse beheerplannen opgesteld. Indien de Natura 2000-gebieden definitief zijn aangewezen door de minister worden de beheerplannen in ontwerp vastgesteld en ter inzage gelegd.


Vraag 10:
Bij vuurwerken in de gemeente Voorst verzoekt de burgemeester u altijd:

de veehouders in de omgeving van de afsteeklocatie moeten tijdig in kennis worden gesteld, zodat zij de nodige maatregelen kunnen nemen om hun vee in veiligheid te brengen;”.

U wilt daaraan niet voldoen, want:

Het informeren van omliggende veehouders is geen item die via het Vuurwerkbesluit kan worden geregeld." en

Onderhavig vuurwerkevenement wordt gepubliceerd op de site van de provincie Gelderland. Een ieder die is geïnteresseerd kan zich op deze wijze laten informeren omtrent dit vuurwerkevenement.”.

Denkt u dat veehouders wekelijks de website van de provincie opzoeken om te zien of er nog vuurwerken in hun omgeving zijn ? De adressen van veehouders zijn bekend bij gemeente en provincie. Is het niet mogelijk dat de gemeente of de provincie de veehouders waarschuwt, en de portokosten bij het verlenen van de vergunning in rekening brengt?

Antwoord:
Wij verwachten niet dat de veehouders wekelijks de website van de provincie zullen bezoeken om te kijken of er een vuurwerkevenement plaatsvindt bij hen in de buurt. Maar aangezien de meeste vuurwerkevenementen ieder jaar in ongeveer dezelfde periode en op hetzelfde tijdstip worden gehouden zal men vaak wel op de hoogte zijn. Het afsteken van het vuurwerk wordt ook vaak in de huis aan huisbladen vermeld.
Neen, de veehouders die gelegen zijn buiten de gehanteerde veiligheidsafstand voor het vee worden niet geïnformeerd omtrent het vuurwerk, omdat dat geen wettelijke taak van de provincie is.


Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koning
drs. P.P.L. van Kalmthout - secretaris


Interessant voor jou

Vuurwerk op het eiland van Maurik en het IJsvogeltje

Lees verder

Vervroegde afschot van edelherten

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer