Vragen over Groen Gas in aanbe­ste­dingen


Indiendatum: sep. 2010


Toelichting:
In de Programma’s van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer (noot 1) (noot 2) is er sprake van een optie voor extra CO2-reductie. Deze extra optie is ook gelicht. Gedeeltelijk is de extra CO2-reductie bereikt door zuiniger materiaal en rijgedrag, gedeeltelijk door inzet van biobrandstoffen. Het budget voor de extra CO2-reductie, inclusief de bonus-regeling, is meer dan € 10.000.000,-.

Bij beantwoording van eerdere vragen is aangegeven dat rekening is gehouden met een “kleine vergoeding per kuub groen gas door middel van de bijmengverplichting”. Hiermee is mogelijk de verhandeling van ‘biotickets’ bedoeld.

Als gebruik wordt gemaakt van biotickets is de netto CO2-reductie door inzet van Groen Gas minder dan gepresenteerd in bijvoorbeeld het rapport-Duinn en de Programma’s van Eisen omdat op andere plaatsen dan niet meer de verplichting is om biobrandstoffen in te zetten. (Het totale verplichte aandeel hernieuwbare energie in brandstof wijzigt immers niet.)

Vragen

  1. Is in de vergunde concessies voor de optie voor extra CO2-reductie uiteindelijk gebruik gemaakt van de biotickets ?
    .
  2. Hoe is in dat geval de CO2-reductie voor de score van de aanbieding berekend, hoe wordt de CO2-reductie voor de bonus-malus rekening berekend, en welk deel van de CO2-reductie telt mee bij de evaluatie van het Gelders klimaatprogramma ?

Luuk van der Veer
Lid Provinciale Staten van Gelderland
Partij voor de Dieren.

Indiendatum: sep. 2010
Antwoorddatum: 13 okt. 2010

» Deze antwoorden op de website van de provincie

De vraag betreft het gebruik van biotickets. Brandstofleveranciers kunnen administratief voldoen aan de verplichte bijmenging van biobrandstof, door hun tekort via biotickets te kopen van leveranciers die meer biobrandstof bijmengen dan verplicht is. Voor de volledigheid voegen we bij ons antwoord de definitie die door Senter Novem wordt gehanteerd.

Biotickets
Partijen, die naast het verplichte marktaandeel, extra bijmengen of extra biobrandstof op de markt brengen kunnen het teveel aan biobrandstof administratief verhandelen aan partijen die niet of tekort biobrandstof op de markt brengen. Voor de verkopende partij levert het administratief verhandelen extra inkomsten op.
Partijen die niet of tekort biobrandstof op de markt brengen kunnen via het administratief inkopen van biobrandstof aan hun verplichting voldoen.

Antwoorden

  1. Nee. Bij het bepalen van de CO-2 reductie is in de concessie uitgegaan van de reductie die de vervoerder bij het rijden in en door Gelderland bereikt. Het betreft het gedeelte waar de vervoerder zelf invloed op heeft (“tank to wheel”). De productiekant is buiten beschouwing gelaten. In de evaluatie van het klimaatprogramma zullen we dit ter toelichting vermelden bij de bereikte CO2 reductie.
    .
  2. Deze vraag is niet van toepassing, omdat gebruik van biotickets niet aan de orde is (antwoord op vraag 1).

Interessant voor jou

Vragen over onderhoud groenstrook N348 tijdens broedseizoen

Lees verder

Vragen over jachtsluiting december 2010

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer