Vragen over verdwijnen wacht­huisjes op perrons


Indiendatum: okt. 2013

Op 11 september is in de commissie MIE door ons al gevraagd naar een toelichting waarom op het perron van station Aalten de wachthuisjes zijn verwijderd. Het antwoord was toen dat het in het kader van de veiligheid was gebeurd, omdat de perrons te smal zijn. Nu blijken echter op de middenperrons in bijvoorbeeld Ruurlo en Vorden ook zulke wachthuisjes te staan. Het perron is ook ca. 12 tegels breed, en de huisjes staan op ca. 3 tegels van de rand. Er wordt bij guur weer en regen veel gebruik van gemaakt.

  1. Zullen de wachthuisjes bij bijvoorbeeld Ruurlo en Vorden ook gesloopt worden ?
  2. Wat is nu precies de reden dat de wachthuisjes bij Aalten voor de veiligheid verwijderd zijn ?
  3. Is het niet mogelijk (als de breedte een probleem is) een wachthuisje te maken dat wel een overkapping heeft, maar smallere zijwanden ? Zou dat niet mooie regionale werkgelegenheid kunnen opleveren in het kader van de “Robuuste Investeringsimpuls” ?
  4. Kunt u een nieuw overzicht geven van de faciliteiten (tochtvrije wachtruimte op de perrons, toiletten, Wifi, overdekte fietsenstalling, etc.) die op de verschillende stations in Gelderland aanwezig zijn, met het aantal reizigers op dat station.


Luuk van der Veer
Lid Provinciale Staten van Gelderland
Partij voor de Dieren

> Hier zijn de vragen als PDF te vinden

Indiendatum: okt. 2013
Antwoorddatum: 23 okt. 2013

Op 11 september is in de commissie MIE door ons al gevraagd naar een toelichting waarom op het perron van station Aalten de wachthuisjes zijn verwijderd. Het antwoord was toen dat het in het kader van de veiligheid was gebeurd, omdat de perrons te smal zijn. Nu blijken echter op de middenperrons in bijvoorbeeld Ruurlo en Vorden ook zulke wachthuisjes te staan. Het perron is ook ca. 12 tegels breed, en de huisjes staan op ca. 3 tegels van de rand. Er wordt bij guur weer en regen veel gebruik van gemaakt.

Vraag 1:
Zullen de wachthuisjes bij bijvoorbeeld Ruurlo en Vorden ook gesloopt worden?

Antwoord:
Nee, die zullen volgens de opgave van ProRail niet worden gesloopt. ProRail is verantwoordelijk voor de wachthuisjes.

Vraag 2:
Wat is nu precies de reden dat de wachthuisjes bij Aalten voor de veiligheid verwijderd zijn?

Antwoord:
Vanwege de geringe breedte van het perron in combinatie met grote groepen scholieren, die zich gedragen als hangjongeren, heeft ProRail geconcludeerd dat het riskant is als de wachtruimte blijft staan. Op dit station is een alternatief; in het stationsgebouw van dit station is een wachtruimte voor reizigers.

Vraag 3:
Is het niet mogelijk (als de breedte een probleem is) een wachthuisje te maken dat wel een overkapping heeft, maar smallere zijwanden? Zou dat niet mooie regionale werkgelegenheid kunnen opleveren in het kader van de "Robuuste Imvesteringsimpuls"?

Antwoord:
Dit is niet mogelijk. Stations, perrons met alle elementen die daar staan zijn in eigendom en beheer van ProRail en NS. Deze organisaties hebben hun eigen aanbestedingsprocedures.

Vraag 4:
Kunt u een nieuw overzicht geven van de faciliteiten (tochtvrije wachtruimte op de perrons, toiletten, Wifi, overdekte fietsenstalling, etc.) die op de verschillende stations in Gelderland aanwezig zijn, met het aantal reizigers op dat station?

Antwoord:
Een overzicht van de faciliteiten is niet actueel beschikbaar. Wifi is beschikbaar in de voertuigen van de vervoerder. Voor aantallen reizigers per regionaal station verwijzen wij naar de bijlage.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koning
drs. P.P.L. van Kalmthout - secretaris

> Hier zijn de antwoorden als pdf te vinden

Bijlage
In/uitstappers stations regionale spoorlijnen Gelderland 2012 (in/uitstappers, beide richtingen, op gemiddelde werkdag)

Valleilijn:
Amersfoort 6.200
Hoevelaken 1.000
Barneveld-centrum 4.000
Barneveld-noord: 1.400
Lunteren: 1.050
Ede-centrum 1.230
Ede/Wageningen 3.800

Arnhem-Winterswijk:
Arnhem 2.425
Velperpoort 2.575
Duiven 3.650
Zevenaar 4.125
Didam 1.825
Wehl 600
Doetinchem De Huet 1.150
Doetinchem 3.650
Gaanderen 325
Terborg 850
Varsseveld 625
Aalten 1.450
Winterswijk 1.350

Tiel-Arnhem (cijfers 2008)
Tiel: 1.250
Kesteren 400
Opheusden 400
Hemmen-Dodewaard 175
Zetten-Andelst 700
Elst 1.425
Arnhem 1.800

Zupthen-Apeldoorn (cijfers 2010)
Apeldoorn-De Maten 625
Klarenbeek 250
Voorst-Empe 325

Zutphen-Winterswijk
onbekend

Interessant voor jou

Vragen over extra uitbreidingsruimte voor veehouderijen

Lees verder

Vragen over onderhoud van watergangen in een Ecologische Verbindingszone

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer