Mondelinge vragen Stroe Airport nabij Natura 2000 Gebied
Indiendatum: 31 jan. 2024
Op 5 december 2023 heeft GS een ontwerp-luchthavenregeling vastgesteld voor een uitbreiding van de helihaven op locatie Stroeërweg 46 in Stroe.1 Het beoogde plan is om 800 vliegbewegingen per jaar, een jaarlijks luchtvaartevenement en dronevluchten toe te staan. De helihaven bevindt zich op slechts 2 kilometer afstand van het Natura 2000 gebied De Veluwe met verstoring van de dieren en nog meer geluidsoverlast in Gelderland tot gevolg. Het komt bovenop de plannen van Defensie om vaker laag te vliegen over de Achterhoek.2 De Partij voor de Dieren heeft de volgende vragen:
1. Is GS voornemens om begin februari de definitieve luchthavenregeling vast te stellen?
Antwoord: Het antwoord op de eerste vraag is dat er op dit moment een ontwerpbesluit Luchthavenregeling ter inzage ligt. Dat betekent dus dat andere mensen daar ook nog een zienswijze op kunnen indienen. Dat kan eventueel tot aanpassingen leiden. Afhankelijk daarvan, dan zal al dan niet een gewijzigd definitief besluit worden opgesteld.
2. Op basis van de uitkomsten van welk ecologisch onderzoek is vastgesteld dat de verstoring voor flora en fauna niet significant is?
Antwoord: De tweede vraag was, waar is dat dan op gebaseerd en welke onderzoeken liggen daaronder? Voorzitter, dat zijn een tweetal rapporten. Het is allemaal wel heel technisch moet ik eerlijk bekennen hoor. Maar goed, actualisatierapport Quickscan Flora & Fauna in het kader van de Wet natuurbescherming Stroeërweg 46 te Stroe, EcoTierra Deventer 2019 rapportnummer Q2019 punt 102. Betreft actualisatie van het rapport natuureffect helihaven Stroe, Ecologisch Adviesbureau Henk Baptist november 2010. Dat is de eerste. De tweede is helihaven De Kruif Machines BV te Stroe, onderzoek naar luchtkwaliteit- en stikstofdepositie Peutz-Molenhoek rapportnummer DA2722-1-RA-0002 datum 5 juni 2020. Gelukkig zijn de kinderen uit Barneveld weg, want het gaat notabene over hun gemeente. Die zouden dit misschien niet hebben kunnen volgen.
3. Welke waarborgen zijn er dat het beoogde jaarlijkse luchtvaartevenement en de dronevluchten geen impact zullen hebben op de lokale natuur en leefomgeving?
Antwoord: Voorzitter, dan dat jaarlijkse luchtvaartevenement. Dat luchtvaartevenement dat vindt op dit moment ook al plaats, maar dan onder de zogenaamde TUG-regeling. Dat heb ik ook even uit moeten zoeken, maar dat staat voor tijdelijk een uitzonderlijk gebruik. Het evenement mag, als het besluit dan definitief wordt, ook plaatsvinden binnen de maximale toegestane vliegbewegingen en is daarmee ook al onderdeel van de beoordeling en de toestemming. Dan als het gaat over die dronevluchten. Daarbij zijn reguleringen op nationaal en EU-niveau van toepassing. Het betreft dronevluchten met drones tot 25 kilogram. Bij die drones is het essentieel dat er ook altijd een line of sight is, zoals dat dan heet. Dat betekent dat de drone altijd in beeld moet blijven. Daarmee is ook gegarandeerd dat het vliegen boven de Veluwe vanuit de betreffende luchthaven, niet aan de orde is.
4. Hoe valt een uitbreiding van de helihaven te rijmen met de beleidsinzet in de Luchtvaartnota 2020-2050 om de uitstoot van stoffen zoals CO2, stikstof en (ultra)fijnstof te reduceren?
Antwoord: Vraag vier over de uitstoot. Het beperken van de uitstoot van genoemde stoffen heeft vooral betrekking op de emissie van individuele luchtvaarttuigen en minder op het aantal vliegbewegingen.
5. Welk kaderstellend document van Provinciale Staten gebruikt GS precies bij de besluitvorming rond Stroe Airport?
Antwoord: Wij hanteren daarbij het beleid dat Provinciale Staten vastlegde in de nota Omgevingsbeleid luchtvaartterreinen Gelderland. Dat is ook onderdeel van de Omgevingsvisie.
6. Houdt GS rekening met de mogelijke cumulatieve effecten van deze plannen om uit te breiden en die van Defensie om vaker laag te vliegen over de Achterhoek met het oog op de impact op de leefomgeving en natuur in Gelderland?
Antwoord: In de besluit luchthavenregeling vindt een beoordeling plaats op individuele terreinen en de luchthavenregeling kent geen cumulatietoets. Maar een gemeente kan in een bestemmingsplanprocedure wel concentratie van luchthavens inperken, dan wel reguleren.
7. Vervolgvraag: Ik vroeg me nog wel af met ten opzichte van de cumulatieve effecten. Defensie die vliegt veel vaker laag, ook met militaire voertuigen. In hoeverre is nu, want ik hoor dus dat het cumulatief effect niet op dit moment wordt meegenomen. Is GS daar wel mee bezig ook met het laagvliegen ook vanuit Defensie, is dat iets wat op de radar staat bij GS?
Antwoord: Voorzitter, uiteraard houden wij dit soort ontwikkelingen in de gaten en ook de effecten daarvan. Maar het is op dit moment nog veel te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. Want die planvorming is echt in een zeer pril stadium.
8. Voorzitter ik begrijp van de gedeputeerde dat het ook niet zijn eigen door dossier is, maar veel te vroeg. Maar wanneer is het dan wel tijdig? Kunt u enige indicatie geven wanneer daar dan wel helderheid over komt?
Antwoord: Voorzitter, nee dat kan ik niet ook omdat wij daarin geen initiatiefnemer zijn. Dus dat is in eerste instantie aan Defensie om daar een stap in te zetten.
Lester van der Pluijm,
Partij voor de Dieren
Interessant voor jou
Technische vragen Voorkeursvolgorde zonnepanelen
Lees verderSchriftelijke vragen Windmolens op pluimveehouderij draaien weer, maar nog steeds illegaal
Lees verder