Tech­nische vragen Tussen­do­cument 2024


Indiendatum: 18 mrt. 2024

Pagina 4: Om uw Staten meer kennis en houvast te bieden over financiële onderwerpen gaan we in gesprek met de Rekeningcommissie en de financieel vertegenwoordigers van uw Staten
Vraag: Wie zijn de financieel vertegenwoordigers van de Staten? Zijn dit de woordvoerders financiën van de fracties?

Antwoord: Dit betreft inderdaad de financieel woordvoerders van de verschillende fracties.

Pagina 14/15: Vitaal Platteland, Biodiversiteit en natuur
Vraag: Wij lezen niets over; ecologisch bermbeheer, groen-blauwe dooradering en overgangsgebieden. Worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget? Zo ja, wanneer?

Antwoord: Dit betreft een politieke vraag.

Pagina 15: Landbouw, “Maar we kunnen nog altijd geen langjarige overeenkomsten voor natuurbeheer sluiten.”
Vraag: Waarom niet? Welke belemmeringen zijn er?

Antwoord: In de van Ministerie van LNV verkregen middelen, specifieke uitkering natuur inclusieve landbouw (SPUK NIL) zijn twee voorwaarden opgenomen, waaraan het programma Boeren voor Natuur nu niet aan voldoet: voorwaarde 1 is dat het geld alleen ten goede mag komen aan boeren in zogenaamde ‘overgangsgebieden’ en slechts 3 van de 13 deelnemende boeren voldoen daaraan. Daarnaast moet het geld t.b.v. de financiering voor 30 jaar binnen de SPUK NIL periode (2 jaar) zijn uitgegeven. Dit is alleen maar mogelijk wanneer de middelen in een extern beheerd fonds worden geplaatst. Hierover vinden momenteel op ambtelijk niveau gesprekken plaats met het Ministerie van LNV.

Landbouw: We lezen niets over de eiwittransitie. Worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget? Zo ja, wanneer?

Antwoord: Dit betreft een politieke vraag.

Pagina 16/17: “De Kaderrichtlijn Water is de absolute prioriteit binnen het Regionaal Waterprogramma. Provincie Gelderland moet voldoen aan internationale verplichtingen. Onze inschatting is dat we voldoende structurele middelen hebben om dat doel te bereiken.”
Vraag: Van het totale investeringsbudget voor het thema Water voor 2023-2027 (€ 1 mln.) wordt in 2024 70% geïnvesteerd, waardoor voor de resterende jaren nog maar € 0,3 mln. overblijft. Is dat naar verwachting genoeg om de KRW-doelen in 2027 te halen? Graag een toelichting. 27

Antwoord: De € 1 miljoen uit het investeringsbudget is bedoeld voor klimaatadaptatie en niet voor realisatie KRW-doelen. De middelen voor de uitvoering van de KRW worden gedekt uit structurele middelen. Als er aanvullende middelen van het Rijk (Transitiefonds) beschikbaar komen, dan kunnen wij via het VLGG werken aan de realisatie van de restopgaven voor het bereiken van de KRW-doelen.

Pagina 17: “Met Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG), Instituut voor natuureducatie (IVN) en Natuur en Milieu Gelderland (NMG) maken we afspraken over een kleiner deel structurele bekostiging en juist meer incidentele financiering direct gekoppeld aan de uitvoering”
Vraag: Wat is de reden/motivering hiervan?

Antwoord: Wij hebben besloten dat we deze coalitieperiode prestatiegerichter willen werken. Organisaties die een structurele bijdrage van ons ontvangen, mogen die bijdrage niet uitsluitend inzetten voor hun vaste organisatiekosten. Een deel van het geld moet worden gekoppeld aan uitvoering van projecten, die bijdragen aan de beleidsdoelen voor natuur. Dat is overigens niet nieuw, dat deden we in het verleden ook al. Alleen willen we nu de prestaties concreter en beter meetbaar maken. De exacte invulling van deze werkwijze wordt in samenspraak met de partners nader uitgewerkt en ingevuld.

Pagina 17: Tabel, beschikbaar gestelde middelen. Biodiversiteit en natuur: 1,5 miljoen euro Landbouw: 1,5 miljoen Water: 0,7 miljoen
Vraag: Waaraan worden deze middelen besteed?

Antwoord: Bij de desbetreffende ambities/thema's kunt u bij het onderdeel beschikbaarstellingen en begrotingssubsidies een nadere toelichting vinden van deze beschikbaarstellingen.

Pagina 17/18: Subsidieregeling Wolvenpreventie (beschikbaarstelling)
Vraag: Gelden voor deze subsidieregeling de voorwaarden in paragraaf 2.13 “Voorkomen van schade door wolven” van de Regels Subsidieverlening Gelderland (https://lokaleregelgeving.over...) Of worden deze voorwaarden aangepast?

Antwoord: Deze subsidievoorwaarden worden geactualiseerd naar aanleiding van het nieuwe wolvenbeleid, naar verwachting treedt deze wijziging medio april in werking.
Vraag: Wordt de subsidie enkel verstrekt voor wolfwerende rasters of ook voor kuddehonden, nachtkralen en andere preventieve maatregelen?

Antwoord: De subsidie wordt alleen verstrekt voor wolfwerende rasters, zowel vaste als verplaatsbare. Wij sluiten niet uit dat in de toekomst ook andere preventieve maatregelen in aanmerking komen maar laten ons daarover eerst adviseren door de Gelderse Wolvencommissie.

Pagina 25/26: EK Atletiek indoor 2025 en EK Beachvolleybal 2024. De sponsorbedragen vallen niet onder de totaalbedragen aan subsidies die worden voorgesteld te verlenen.
Vraag: Hoe zit dit; waaruit wordt de sponsorbedragen van € 0,2 miljoen en € 75.000 bekostigd?

Antwoord: De € 0,2 miljoen voor de sponsoring voor de EK-atletiek indoor 2025 wordt gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn gesteld in het Tussendocument 2022. De € 75.000 voor het EK-beachvolleybal wordt gedekt uit de middelen beschikbaar gesteld voor evenementen bij Begroting 2023 en Begroting 2024.

Pagina 31: Ontwikkeling integraal plan recreatie en toerisme (beschikbaarstelling): “We stellen uw Staten voor om € 100.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een integraal plan recreatie en toerisme”
Vraag: Worden uit deze middelen de toerismestrateeg en de extern projectleider betaald?

Antwoord: Deze beschikbaarstelling is bedoeld voor proceskosten, inhuur externen en verkenningen en pilots die nodig zijn tot het komen van beleid voor de recreatieve regionale routenetwerken. Onderdeel van dit integraal plan is de doorontwikkeling van de regionale recreatieve routenetwerken.”

Vraag: Om wat voor routenetwerken gaat het hier precies?

Antwoord: De regionale recreatieve routenetwerken voor fietsen, wandelen, varen, paardrijden en mountainbiken.

Pagina 45: “Aanvullend willen we kunnen inspelen op de actualiteit en ontwikkelingen stimuleren die passen bij het Coalitieakkoord. Het gaat onder andere om het realiseren van de afspraken van de RES 1.0, het opstellen van een plan van aanpak voor Kernenergie, het aanpakken van de netcongestie, het versnellen van de warmtetransitie en het versnellen van de verduurzaming van de Gelderse industrie.”

Op pagina 43 worden deze onderwerpen ‘accenten’ genoemd.
Vraag: Begrijpen we het goed dat deze beschikbaarstelling van 2 miljoen euro specifiek is gericht op onder andere de genoemde accenten?

Antwoord: Ja dat klopt.

Vraag: Op welke andere accenten is deze beschikbaarstelling van 2 miljoen euro gericht? Valt besparing van energie daar onder?

Antwoord: Het gevraagde bedrag wordt ingezet op onder andere energiebesparing. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteunen van de warmtetransitie in kleine kernen en het aan ondersteunen van de verduurzaming van koop- en huurwoningen met slechte energielabels.

Vraag: Hoe worden de 2 miljoen euro verdeeld over de verschillende onderwerpen/accenten?

Antwoord: Van de gevraagde beschikbaarstelling komt € 700.000 ten goede aan de afspraken van de RES 1.0 en het plan van aanpak Kernenergie. Voor de aanpak van Netcongestie en het opstellen van de pMIEK en de Energievisie is € 350.000 nodig. Voor de verduurzaming van de bebouwde omgeving is voor de ontwikkeling van Geo- en aquathermie, ondersteunen van de warmtetransitie in kleine kernen en het aan ondersteunen van de verduurzaming van koop- en huurwoningen met slechte energielabels is € 750.000 nodig. Voor het toepassen van niet fossiele gassen in de industrie is € 125.000 nodig. Voor het monitoren van de voortgang van het klimaatplan is € 75.000 nodig.

Pagina 46: Energie en klimaat: “Wij stellen uw Staten voor om € 2.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de klimaatmaatregelen in 2024.”
Vraag: Begrijpen we het goed dat met deze beschikbaarstelling 2 miljoen euro éxtra wordt besteed aan de uitvoering van de klimaatmaatregelen in 2024, dus naast de 19 miljoen euro die was begroot voor Energie en klimaat in 2024? Graag een toelichting.

Antwoord: Ja dat klopt. Bij de begroting 2024 is € 19 miljoen opgenomen waarvan € 8,1 miljoen begroot is voor de uitvoering van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling(EFRO), € 4,9 miljoen inzet van Structurele middelen en € 6 miljoen aan reeds aangegane verplichtingen uit de vorige coalitieperiode (bijvoorbeeld meerjarige subsidies en opdrachten.) Bij de begroting 2024 zijn geen incidentele middelen beschikbaar gevraagd van het investeringsbudget voor Milieu en energie van deze bestuursperiode. Dat doen we nu bij het Tussendocument.

Pagina 47/48: Begrotingswijziging.
Vraag: Begrijpen wij het goed dat het bedrag van de begrotingswijziging (12.009.000 euro) wordt onttrokken aan de reserve? Waarom kunnen deze middelen niet beschikbaar worden gesteld uit het reeds begrote investeringsbudget?

Antwoord: Deze middelen worden beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget van deze coalitieperiode. In het Tussendocument 2024 wordt aan uw Staten voorgesteld om in totaal € 39,4 hieruit beschikbaar te stellen. Hiervan komt een gedeelte als lasten op de begroting voor 2024. In het vervolgvoorstel maken we voor u inzichtelijk welke middelen we beschikbaar stellen en welke daarvan op de Begroting 2024 komen.

Indiendatum: 18 mrt. 2024
Antwoorddatum: 25 mrt. 2024

Pagina 4: Om uw Staten meer kennis en houvast te bieden over financiële onderwerpen gaan we in gesprek met de Rekeningcommissie en de financieel vertegenwoordigers van uw Staten
Vraag: Wie zijn de financieel vertegenwoordigers van de Staten? Zijn dit de woordvoerders financiën van de fracties?

Antwoord: Dit betreft inderdaad de financieel woordvoerders van de verschillende fracties.

Pagina 14/15: Vitaal Platteland, Biodiversiteit en natuur
Vraag: Wij lezen niets over; ecologisch bermbeheer, groen-blauwe dooradering en overgangsgebieden. Worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget? Zo ja, wanneer?

Antwoord: Dit betreft een politieke vraag.

Pagina 15: Landbouw, “Maar we kunnen nog altijd geen langjarige overeenkomsten voor natuurbeheer sluiten.”
Vraag: Waarom niet? Welke belemmeringen zijn er?

Antwoord: In de van Ministerie van LNV verkregen middelen, specifieke uitkering natuur inclusieve landbouw (SPUK NIL) zijn twee voorwaarden opgenomen, waaraan het programma Boeren voor Natuur nu niet aan voldoet: voorwaarde 1 is dat het geld alleen ten goede mag komen aan boeren in zogenaamde ‘overgangsgebieden’ en slechts 3 van de 13 deelnemende boeren voldoen daaraan. Daarnaast moet het geld t.b.v. de financiering voor 30 jaar binnen de SPUK NIL periode (2 jaar) zijn uitgegeven. Dit is alleen maar mogelijk wanneer de middelen in een extern beheerd fonds worden geplaatst. Hierover vinden momenteel op ambtelijk niveau gesprekken plaats met het Ministerie van LNV.

Landbouw: We lezen niets over de eiwittransitie. Worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget? Zo ja, wanneer?

Antwoord: Dit betreft een politieke vraag.

Pagina 16/17: “De Kaderrichtlijn Water is de absolute prioriteit binnen het Regionaal Waterprogramma. Provincie Gelderland moet voldoen aan internationale verplichtingen. Onze inschatting is dat we voldoende structurele middelen hebben om dat doel te bereiken.”
Vraag: Van het totale investeringsbudget voor het thema Water voor 2023-2027 (€ 1 mln.) wordt in 2024 70% geïnvesteerd, waardoor voor de resterende jaren nog maar € 0,3 mln. overblijft. Is dat naar verwachting genoeg om de KRW-doelen in 2027 te halen? Graag een toelichting. 27

Antwoord: De € 1 miljoen uit het investeringsbudget is bedoeld voor klimaatadaptatie en niet voor realisatie KRW-doelen. De middelen voor de uitvoering van de KRW worden gedekt uit structurele middelen. Als er aanvullende middelen van het Rijk (Transitiefonds) beschikbaar komen, dan kunnen wij via het VLGG werken aan de realisatie van de restopgaven voor het bereiken van de KRW-doelen.

Pagina 17: “Met Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG), Instituut voor natuureducatie (IVN) en Natuur en Milieu Gelderland (NMG) maken we afspraken over een kleiner deel structurele bekostiging en juist meer incidentele financiering direct gekoppeld aan de uitvoering”
Vraag: Wat is de reden/motivering hiervan?

Antwoord: Wij hebben besloten dat we deze coalitieperiode prestatiegerichter willen werken. Organisaties die een structurele bijdrage van ons ontvangen, mogen die bijdrage niet uitsluitend inzetten voor hun vaste organisatiekosten. Een deel van het geld moet worden gekoppeld aan uitvoering van projecten, die bijdragen aan de beleidsdoelen voor natuur. Dat is overigens niet nieuw, dat deden we in het verleden ook al. Alleen willen we nu de prestaties concreter en beter meetbaar maken. De exacte invulling van deze werkwijze wordt in samenspraak met de partners nader uitgewerkt en ingevuld.

Pagina 17: Tabel, beschikbaar gestelde middelen. Biodiversiteit en natuur: 1,5 miljoen euro Landbouw: 1,5 miljoen Water: 0,7 miljoen
Vraag: Waaraan worden deze middelen besteed?

Antwoord: Bij de desbetreffende ambities/thema's kunt u bij het onderdeel beschikbaarstellingen en begrotingssubsidies een nadere toelichting vinden van deze beschikbaarstellingen.

Pagina 17/18: Subsidieregeling Wolvenpreventie (beschikbaarstelling)
Vraag: Gelden voor deze subsidieregeling de voorwaarden in paragraaf 2.13 “Voorkomen van schade door wolven” van de Regels Subsidieverlening Gelderland (https://lokaleregelgeving.over...) Of worden deze voorwaarden aangepast?

Antwoord: Deze subsidievoorwaarden worden geactualiseerd naar aanleiding van het nieuwe wolvenbeleid, naar verwachting treedt deze wijziging medio april in werking.
Vraag: Wordt de subsidie enkel verstrekt voor wolfwerende rasters of ook voor kuddehonden, nachtkralen en andere preventieve maatregelen?

Antwoord: De subsidie wordt alleen verstrekt voor wolfwerende rasters, zowel vaste als verplaatsbare. Wij sluiten niet uit dat in de toekomst ook andere preventieve maatregelen in aanmerking komen maar laten ons daarover eerst adviseren door de Gelderse Wolvencommissie.

Pagina 25/26: EK Atletiek indoor 2025 en EK Beachvolleybal 2024. De sponsorbedragen vallen niet onder de totaalbedragen aan subsidies die worden voorgesteld te verlenen.
Vraag: Hoe zit dit; waaruit wordt de sponsorbedragen van € 0,2 miljoen en € 75.000 bekostigd?

Antwoord: De € 0,2 miljoen voor de sponsoring voor de EK-atletiek indoor 2025 wordt gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn gesteld in het Tussendocument 2022. De € 75.000 voor het EK-beachvolleybal wordt gedekt uit de middelen beschikbaar gesteld voor evenementen bij Begroting 2023 en Begroting 2024.

Pagina 31: Ontwikkeling integraal plan recreatie en toerisme (beschikbaarstelling): “We stellen uw Staten voor om € 100.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een integraal plan recreatie en toerisme”
Vraag: Worden uit deze middelen de toerismestrateeg en de extern projectleider betaald?

Antwoord: Deze beschikbaarstelling is bedoeld voor proceskosten, inhuur externen en verkenningen en pilots die nodig zijn tot het komen van beleid voor de recreatieve regionale routenetwerken. Onderdeel van dit integraal plan is de doorontwikkeling van de regionale recreatieve routenetwerken.”

Vraag: Om wat voor routenetwerken gaat het hier precies?

Antwoord: De regionale recreatieve routenetwerken voor fietsen, wandelen, varen, paardrijden en mountainbiken.

Pagina 45: “Aanvullend willen we kunnen inspelen op de actualiteit en ontwikkelingen stimuleren die passen bij het Coalitieakkoord. Het gaat onder andere om het realiseren van de afspraken van de RES 1.0, het opstellen van een plan van aanpak voor Kernenergie, het aanpakken van de netcongestie, het versnellen van de warmtetransitie en het versnellen van de verduurzaming van de Gelderse industrie.”

Op pagina 43 worden deze onderwerpen ‘accenten’ genoemd.
Vraag: Begrijpen we het goed dat deze beschikbaarstelling van 2 miljoen euro specifiek is gericht op onder andere de genoemde accenten?

Antwoord: Ja dat klopt.

Vraag: Op welke andere accenten is deze beschikbaarstelling van 2 miljoen euro gericht? Valt besparing van energie daar onder?

Antwoord: Het gevraagde bedrag wordt ingezet op onder andere energiebesparing. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteunen van de warmtetransitie in kleine kernen en het aan ondersteunen van de verduurzaming van koop- en huurwoningen met slechte energielabels.

Vraag: Hoe worden de 2 miljoen euro verdeeld over de verschillende onderwerpen/accenten?

Antwoord: Van de gevraagde beschikbaarstelling komt € 700.000 ten goede aan de afspraken van de RES 1.0 en het plan van aanpak Kernenergie. Voor de aanpak van Netcongestie en het opstellen van de pMIEK en de Energievisie is € 350.000 nodig. Voor de verduurzaming van de bebouwde omgeving is voor de ontwikkeling van Geo- en aquathermie, ondersteunen van de warmtetransitie in kleine kernen en het aan ondersteunen van de verduurzaming van koop- en huurwoningen met slechte energielabels is € 750.000 nodig. Voor het toepassen van niet fossiele gassen in de industrie is € 125.000 nodig. Voor het monitoren van de voortgang van het klimaatplan is € 75.000 nodig.

Pagina 46: Energie en klimaat: “Wij stellen uw Staten voor om € 2.000.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de klimaatmaatregelen in 2024.”
Vraag: Begrijpen we het goed dat met deze beschikbaarstelling 2 miljoen euro éxtra wordt besteed aan de uitvoering van de klimaatmaatregelen in 2024, dus naast de 19 miljoen euro die was begroot voor Energie en klimaat in 2024? Graag een toelichting.

Antwoord: Ja dat klopt. Bij de begroting 2024 is € 19 miljoen opgenomen waarvan € 8,1 miljoen begroot is voor de uitvoering van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling(EFRO), € 4,9 miljoen inzet van Structurele middelen en € 6 miljoen aan reeds aangegane verplichtingen uit de vorige coalitieperiode (bijvoorbeeld meerjarige subsidies en opdrachten.) Bij de begroting 2024 zijn geen incidentele middelen beschikbaar gevraagd van het investeringsbudget voor Milieu en energie van deze bestuursperiode. Dat doen we nu bij het Tussendocument.

Pagina 47/48: Begrotingswijziging.
Vraag: Begrijpen wij het goed dat het bedrag van de begrotingswijziging (12.009.000 euro) wordt onttrokken aan de reserve? Waarom kunnen deze middelen niet beschikbaar worden gesteld uit het reeds begrote investeringsbudget?

Antwoord: Deze middelen worden beschikbaar gesteld uit het investeringsbudget van deze coalitieperiode. In het Tussendocument 2024 wordt aan uw Staten voorgesteld om in totaal € 39,4 hieruit beschikbaar te stellen. Hiervan komt een gedeelte als lasten op de begroting voor 2024. In het vervolgvoorstel maken we voor u inzichtelijk welke middelen we beschikbaar stellen en welke daarvan op de Begroting 2024 komen.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen De Pekingeenden van Gelderland: vragen n.a.v. Zembla-uitzending van 10 maart 2024

Lees verder

Schriftelijke vragen Wereldwaterdag: vragen over het grondwaterverbruik door Parenco

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer