Tech­nische vragen Regels omtrent het uitgeven van onthef­fingen voor tijdelijk en uitzon­derlijk gebruik van terreinen door lucht­vaar­tuigen


Indiendatum: 23 jun. 2024

  1. Hoeveel TUG ontheffingen worden er in de provincie Gelderland verleend per jaar?
  2. Hoe vaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat een TUG ontheffing door GS is geweigerd? En met welke redenen?
  3. Wat is het werkelijke aantal vliegbewegingen op basis van de verleende ontheffingen per jaar? Is dit aantal gestegen of gedaald in de afgelopen 5 jaar?
  4. Wat is de aard van de vliegbewegingen? (b.v. politie/medisch/recreatie?) en welke aantallen betreft het per categorie?
  5. Waarop is het toegestane aantal vliegbewegingen gebaseerd?
  6. Hoe wordt er gehandhaafd op de aan de verleende ontheffing gestelde voorwaarden?
  7. Hoe vaak is er in de afgelopen jaren sprake geweest van het opleggen van boetes of het intrekken van een verleende ontheffing, wanneer is gebleken dat de voorwaarden van de ontheffing niet nageleefd zijn?
  8. In hoeverre wordt de uitstoot en de geluidshinder berekend en bijgehouden van het aantal vliegbewegingen?
  9. Wat is de invloed van deze vliegbewegingen op natuurgebieden en stiltegebieden in de provincie? En hoe worden eventuele effecten gemitigeerd?
  10. In hoeverre is er een afbouwplan voor het aantal uit te geven vergunningen voor toekomstige vliegbewegingen in de provincie Gelderland en hoe ziet dit plan er uit?
  11. Wanneer is precies de nota Omgevingsbeleid Luchtvaartterreinen Gelderland vastgesteld, wanneer die voor het laatst herzien en wanneer is de volgende herziening gepland?

Indiendatum: 23 jun. 2024
Antwoorddatum: 9 jul. 2024

1. Hoeveel TUG ontheffingen worden er in de provincie Gelderland verleend per jaar?

Antwoord: ca. 40 ontheffingen per jaar; de locatiegebonden worden voor drie jaar verleend, wat inhoudt dat we periodiek ook een groter aantal ca. 50-70 aanvragen krijgen.

2. Hoe vaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat een TUG ontheffing door GS is geweigerd? En met welke redenen?

Antwoord: afgelopen jaren geen weigeringen (in het verleden wel enkele malen) meestal gaan we in overleg om weigering te voorkomen, de aanvrager kiest dan zelf al voor een andere locatie.

3. Wat is het werkelijke aantal vliegbewegingen op basis van de verleende ontheffingen per jaar? Is dit aantal gestegen of gedaald in de afgelopen 5 jaar?

Antwoord: Dit schommelt tussen van 30 vliegbewegingen tot 120 vliegbewegingen per dag per aanvraag. Het aantal neemt wel wat af de laatste jaren.

4. Wat is de aard van de vliegbewegingen? (b.v. politie/medisch/recreatie?) en welke aantallen betreft het per categorie?

Antwoord: het betreft meestal rondvluchten op locatie. Onder andere voor bedrijvenuitjes, persvluchten tijdens festivals, vluchten in verband met droppings, rondvluchten tijdens (culturele) (dorps)-feestdagen bijvoorbeeld de jaarlijkse schapenmarkt te Oldebroek. De aantallen vliegbewegingen variƫren van 40 tot 120 per aanvraag per dag. De vluchten in het kader van spoedeisende medische hulp of politievluchten zijn vrijgesteld van TUG-ontheffingen.

5. Waarop is het toegestane aantal vliegbewegingen gebaseerd?

Antwoord: De aantallen vliegbewegingen zijn niet gelimiteerd. In onze besluiten zijn geen maximale aantallen opgenomen.

6. Hoe wordt er gehandhaafd op de aan de verleende ontheffing gestelde voorwaarden?

Antwoord: Een enkele keer fysiek, ongeveer 4x per jaar.

7. Hoe vaak is er in de afgelopen jaren sprake geweest van het opleggen van boetes of het intrekken van een verleende ontheffing, wanneer is gebleken dat de voorwaarden van de ontheffing niet nageleefd zijn?

Antwoord: Geen sprake geweest van een boete of intrekking.

8. In hoeverre wordt de uitstoot en de geluidshinder berekend en bijgehouden van het aantal vliegbewegingen?

Antwoord: Dit wordt niet gedaan.

9. Wat is de invloed van deze vliegbewegingen op natuurgebieden en stiltegebieden in de provincie? En hoe worden eventuele effecten gemitigeerd?

Antwoord: Dat is niet bekend. Nee, effecten worden niet gemitigeerd.

De provinciale natuurkaart die de aanvrager gebruikt bij zijn aanvraag zorgt er wel voor dat de locatie van landen en opstijgen niet gelegen is in bepaalde natuurgebieden.

10. In hoeverre is er een afbouwplan voor het aantal uit te geven vergunningen voor toekomstige vliegbewegingen in de provincie Gelderland en hoe ziet dit plan er uit?

Antwoord: Er is op dit moment geen afbouwplan voor het aantal uit te geven vergunningen voor toekomstige vliegbewegingen in Gelderland.

11. Wanneer is precies de nota Omgevingsbeleid Luchtvaartterreinen Gelderland vastgesteld, wanneer die voor het laatst herzien en wanneer is de volgende herziening gepland?

Antwoord: De nota Omgevingsbeleid Luchtvaartterreinen is door Uw Staten vastgesteld in 2009. Deze nota is nog niet herzien. Wij werken aan het actualiseren van het beleidskader. Wij gaan daarover graag met u in gesprek. Daarom zijn we van plan om u een concept toe te sturen in de tweede helft van 2024. In de Statenbrief PS2024-371 van 23 april 2024 hebben we beschreven hoe wij het besluitvormingsproces verder vorm kunnen geven.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Pekingeenden van Gelderland: gemeente Ermelo buigt opnieuw voor slachthuis

Lees verder

Schriftelijke vragen Los wildaanrijdingen niet op met zinloos geweld

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer