Schrif­te­lijke vragen Verstoring van broed­vogels door het Water­schap Rivie­renland


Indiendatum: 17 sep. 2024

Afgelopen augustus zijn in opdracht van het Waterschap Rivierenland maaiwerkzaamheden verricht langs een watergang bij het wandelpad tussen de Whemedreef en Eimersweide in Arnhem-Zuid. Hierbij zijn de rietkragen tot de waterlijn gemaaid. Een omwonende heeft in een LinkedIN-post [1] laten weten dat zij diezelfde ochtend nog zeker drie broedparen van de karekiet in de rietkragen had gesignaleerd.
Zij heeft de uitvoerder tijdens het maaien aangesproken, waarop deze de werkzaamheden heeft stilgelegd. Ook heeft zij een handhavingsverzoek ingediend bij de provincie Gelderland. Volgens deze omwonende zijn vorig jaar door dezelfde uitvoerder op dezelfde plek vijf broedparen van de karekiet met een verlaat legsel verdreven en twee meerkoetnesten met kuikens vernield.

Maaiwerkzaamheden aan watergangen worden door de waterschappen uitgevoerd volgens de “Gedragscode Wet Natuurbescherming voor waterschappen, onderdeel soortbescherming, bestendig beheer en onderhoud”.[2] Dit betekent dat de waterschappen voor beheer- en onderhoudswerkzaamheden zijn vrijgesteld van een ontheffingsaanvraag soortbescherming. In plaats daarvan moeten de waterschappen een ecologisch werkprotocol opstellen.
Het Waterschap Rivierenland (WSRL) werkt met het “Ecologisch werkprotocol Watergangen”[3]. Hierin lezen we dat broedende vogels, nesten en eieren die bij maaiwerkzaamheden worden aangetroffen, altijd moeten worden gespaard, en dat broedende vogels niet mogen worden verstoord, ook niet buiten het broedseizoen. Tijdens het broedseizoen moet vóór het maaien worden gecontroleerd op de aanwezigheid van broedende vogels en nesten. Deze moeten worden gemarkeerd en gedocumenteerd. Daarnaast moet het maaisel jaarrond, dus ook buiten het broedseizoen, worden gecontroleerd op beschermde soorten. Hiervoor is de aanwezigheid van 1 extra persoon vereist. Het broedseizoen dat voor het Ecologisch werkprotocol Watergangen wordt gehanteerd loopt van 15 maart tot 15 juli.
Het Ecologisch Werkprotocol moet altijd op de werkvloer aanwezig zijn voor controle door het bevoegd gezag.

De Partij voor de Dieren heeft hierover de volgende vragen aan het college:

  1. Klopt het dat de provincie Gelderland het bevoegd gezag is voor toezicht op de naleving van de hierboven genoemde Gedragscode en het Ecologisch werkprotocol Watergangen van WSRL? Zo ja, op welke wijze voert de provincie dit toezicht uit? Voert de provincie bijvoorbeeld steekproefcontroles uit? Of acteert de provincie enkel op handhavingsverzoeken?
  2. Bent u op de hoogte van de hierboven beschreven casus in Arnhem en klopt het dat er een handhavingsverzoek is ingediend bij de provincie Gelderland? Zo ja, welke stappen heeft de provincie naar aanleiding van dit handhavingsverzoek ondernomen?
  3. Bent u ervan op de hoogte dat vorig jaar op dezelfde locatie ook al broedvogels zijn verstoord, nesten zijn vernield en kuikens zijn gedood? Zo ja, welke stappen heeft de provincie naar aanleiding hiervan ondernomen?
  4. Klopt het dat de provincie door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is betrokken bij het besluit[4] waarbij de hierboven genoemde Gedragscode is goedgekeurd? Zo ja, waaruit bestond de inbreng van de provincie Gelderland?
  5. Is de provincie ook betrokken geweest bij de totstandkoming van het Ecologisch werkprotocol Watergangen van WSRL? Zo ja, graag een toelichting.
  6. Is de provincie ook betrokken bij de evaluatie van de hierboven genoemde Gedragscode? Graag een toelichting.
  7. Wat vindt u van de begin- en einddatum van het broedseizoen (respectievelijk 15 maart en 15 juli) in het Ecologische werkprotocol voor watergangen van WSRL, gelet op het feit dat de wet geen vaste periode voorschrijft voor het broedseizoen, en moerasvogels en andere watervogels meestal tussen 1 april en 15 augustus broeden?[5]
  8. Zou het niet zinvoller zijn om de einddatum van het broedseizoen in dit Ecologisch werkprotocol te wijzigen in 15 augustus? Zo ja, welke rol kan de provincie Gelderland hierbij spelen? Bent u bereid om te lobbyen voor een langer broedseizoen?
  9. Welke rol speelt de provincie Gelderland bij de totstandkoming van de nieuwe Gedragscode bestendig beheer en onderhoud waaraan de Unie van Waterschappen momenteel werkt om te voldoen aan de Omgevingswet?[6] Zou de provincie Gelderland voor deze nieuwe Gedragscode kunnen lobbyen voor de verlenging van het broedseizoen?
  10. Welke stappen kan of gaat de provincie Gelderland, eventueel samen met de Gelderse Waterschappen, nog meer nemen om voorvallen zoals hierboven beschreven in de toekomst te voorkomen?

Danielle van de Weerd,

Partij voor de Dieren


[1] https://www.linkedin.com/posts...

[2] https://www.waterschaprivierenland.nl/_flysystem/media/ecologisch-werkprotocol-beo-versie-def2019.pdf

[3] https://www.waterschaprivierenland.nl/ecologisch-werkprotocol-watergangen

[4] https://unievanwaterschappen.nl/wp-content/uploads/2021/11/Gedragscode-Wet-natuurbescherming-voor-waterschappen-2019.pdf, pagina 77 en verder

[5] https://www.vogelbescherming.n... ; https://www.vogelbescherming.n...

[6] https://www.rvo.nl/sites/defau...

Indiendatum: 17 sep. 2024
Antwoorddatum: 18 sep. 2024

Beantwoording schriftelijke Statenvragen van de Statenleden Danielle van de Weerd en Carla Claassen van de Partij voor de Dieren en de SP over de gemeente Ermelo en het bedrijf Tomassen Duck-To.

Inleiding van de vragensteller: Op 14 maart jl hebben de SP en de Partij voor de Dieren naar aanleiding van de Zembla-reportage “De Pekingeenden van Gelderland” schriftelijke vragen gesteld over misstanden in de Gelderse vleeseendensector. Deze vragen hadden onder meer betrekking op de rol van de gemeente Ermelo, die al 8 jaar lang niet optreedt tegen de illegale uitbreiding van de slachtcapaciteit van eendenslachterij Tomassen Duck-To.

Sinds deze week kunnen we een nieuw hoofdstuk toevoegen aan dit hoofdpijndossier. In de Stentor van 17 juni jl lezen wij namelijk dat de gemeente Ermelo opnieuw terugkomt op een ultimatum en de eendenslachterij wederom een half jaar extra de tijd geeft om haar illegale activiteiten te stoppen.

In verband hiermee stellen wij u de volgende vragen:

Vraag 1:

Was uw college op de hoogte van het voorgenomen besluit van het College van B&W van Ermelo om de eendenslachterij Tomassen Duck-to opnieuw een half jaar uitstel te verlenen voor legalisatie? Zo ja, graag een toelichting over de betrokkenheid van de provincie Gelderland bij dit besluit.

Antwoord:

Voordat wij ingaan op de vraag willen wij u over het volgende informeren. Recent is er door de NVWA en FIOD een inval gedaan bij het bedrijf Tomassen Duck-to. Voor de volledigheid willen wij u hierbij informeren dat er sprake is van twee gescheiden sporen. Het strafrechtelijk onderzoek door de NVWA en FIOD richt zich op het bedrijf Tomassen Duck-to. Wij hebben van de gemeente gehoord dat de gemeente Ermelo hierbij niet is betrokken en/of geïnformeerd. Het bestuursrechtelijk onderzoek van de provincie is gericht op het handelen van de gemeente Ermelo in relatie tot het bedrijf Tomassen Duck-to. Het onderzoek door de NVWA en FIOD heeft geen consequenties voor het ingestelde onderzoek door de provincie en op dit moment ook niet met betrekking tot haar bevoegdheden in het kader van de Natuurbeschermingswet. Elke overheidsinstantie opereert vanuit haar eigen taken en bevoegdheden.
Wij hebben er kennis van genomen via een bericht in de pers. Het college van B&W van de gemeente Ermelo is het bevoegd gezag voor vergunningverlening, toezicht en handhaving bij de eendenslachterij. Het is de bevoegdheid van de gemeente om besluiten te nemen.

Vraag 2:
Wat vindt u van de onderbouwing in voornoemd besluit om de begunstigingstermijn in de drie
lasten onder dwangsom van 19 december 2023 (die feitelijk al dateren van 4 mei 2022), te
verlengen tot 19 december 2024?

Antwoord:
De gemeente Ermelo heeft als bevoegd gezag gemotiveerd een afweging gemaakt in het opleggen van een nieuwe dwangsom en het verlengen van de begunstigingstermijn. Dit is meegenomen bij het onderzoek dat we op dit moment aan het afronden zijn.

Vraag 3:
Wat vindt u ervan dat de gemeente Ermelo ermee instemt dat de eendenslachterij - in strijd met de afspraak in de intentieverklaring dat de slachterij uiterlijk op 1 maart 2024 een nieuwe aanvraag ter legalisatie zou indienen - uiteindelijk pas op 6 juni een volledige vergunningaanvraag heeft
ingediend?

Antwoord:
De gemeente heeft er belang bij dat het bedrijf een ontvankelijke aanvraag indient. Zie ook vorige
antwoorden. Wij zullen hierop terugkomen in het onderzoek.

Vraag 4:
Is er volgens u zicht op legalisatie van de eendenslachterij? Graag een toelichting.

Antwoord:
Er is zicht op legalisatie als er een ontvankelijke vergunning is aangevraagd.

Vraag 5:
Welke gevolgen heeft deze gang van zaken voor de gesprekken tussen de provincie en de gemeente Ermelo in het kader van de interventieladder uit het Algemeen kader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing?

Antwoord:
Deze ontwikkeling is betrokken bij het onderzoek en wordt behandeld in het onderzoeksrapport.
Uw Staten zullen hier binnenkort over worden geïnformeerd.

Vraag 6:
Voldoet de feitelijke stikstofuitstoot van de eendenslachterij Tomassen Duck-to momenteel aan de
vergunde stikstofuitstoot? Zo nee, sinds wanneer overschrijdt de eendenslachterij de vergunde
stikstofuitstoot en waarom treedt de provincie Gelderland niet handhavend op?

Antwoord:
Op 29 november 2022 is het bedrijf voor het laatst gecontroleerd. Hierbij is niet gebleken dat de
emissie van het bedrijf groter is dan op basis van de vergunning op grond van de Wet
natuurbescherming is toegestaan.

Vraag 7:
Ons is ter ore gekomen dat voor de wijziging van het bestemmingsplan Haspel in Ermelo intern
wordt gesaldeerd met slapende vergunningen van twee eendenhouderijen, die respectievelijk al 10
en 30 (!) jaar zijn gestopt. Hoe is dit mogelijk en wat gaat de provincie Gelderland hiertegen doen?

Antwoord:
Het bestemmingsplan Haspel in Ermelo is in juli 2024 vastgesteld. De gemeente is het bevoegd
gezag voor wijzigingen in bestemmingsplannen/omgevingsplannen, ook voor het onderdeel natuur.
Intern salderen is in principe niet vergunningplichtig in het kader van de Omgevingswet voor
Natura 2000 activiteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om dit te beoordelen.

Vraag 8:
Hoe lang kan de gemeente Ermelo volgens u nog doorgaan met Tomassen Duck-To, en de
vleeseendensector in het algemeen, de hand boven het hoofd te houden ten koste van het algemeen belang?

Antwoord:
Zie antwoord 23 bij statenvragen PS2024-225 Het college van B&W van de gemeente Ermelo heeft een last onder dwangsom opgelegd vanwege de illegale situatie bij het bedrijf. Daar staat tegenover dat de gemeente ook verplicht is te onderzoeken of de situatie bij het bedrijf kan worden gelegaliseerd. De gemeente Ermelo moet als het bevoegd gezag de vergunningaanvraag van het bedrijf beoordelen.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
Ans Mol - plv. Commissaris van de Koning
Frederik van Ardenne - Secretaris

Interessant voor jou

Technische vragen Draagvlak in het Gelders actieplan kleine modulaire kernreactoren

Lees verder

Schriftelijke vragen Aanhoudende overtredingen biomassacentrale Veolia op IPKW in Arnhem

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer