Bijdrage Tussendocument 2024
Voorzitter, de Partij voor de Dieren maakt zich zorgen over hoe het er tussentijds voorstaat in Gelderland. Ik zal drie domeinen aandragen, die zijn niet uitputtend, maar die geven wel de kern weer van waar het op dit moment niet goed gaat. Als eerste luchtvaart. Overlast door laagvliegen neemt toe door de aanwezigheid van Defensie en de helikopterluchtvaart. In de periode van de zomer 2021 tot begin 2024, zijn er meer dan vijfduizend meldingen gekomen op het meldpunt Vliegherrie. Je ziet wanhoop in de teksten als je naar die meldingen kijkt. Het heeft vaak de strekking van het houdt maar niet op. Wanneer houdt het op?
Op dit moment is de vierde aanvliegroute naar Schiphol ook nog altijd niet van tafel. Zelfs in Barneveld is het protest tegen een helihaven bij het Schaffelaarbos. Er zijn 2300 ondertekenaars van de petitie die zich uitspreken tegen de geluidsoverlast en ook voor de natuur in dat gebied. De heer Ruitenberg, hij is er op dit moment niet, komt uit het gebied. Wat gaat hij en ook het college in het algemeen, doen tegen de komst van deze heliluchthaven? Vooral in het gebied rond Barneveld zie je de helikopterluchtvaart drastische vormen aannemen. De Partij voor de Dieren kijkt verder uit naar de toegezegde informatie rond luchtvaart tijdens de oordeelsvorming en zal dat kritisch volgen.
Voorzitter, tweede punt, toerisme. In het programma Veluwe wordt toch ook wéér ingezet op meer recreatie en economie. De Partij voor de Dieren vindt het onverantwoord om in te zetten op meer toeristen rond de Veluwe. Het gaat niet goed met de Veluwe. Er wordt niet goed gezorgd voor haar rechten. Zij is ernstig ziek en veel van haar bomen zijn zelfs dood. De natuur is gebaat bij rust en de mens is uiteindelijk gebaat bij een robuuste natuur. Recreatie zorgt juist voor druk op de natuur en zorgt niet voor biodiversiteit wat het college ons wil doen geloven. Laten we zorgen dat de gouden randen van de Veluwe geen zwarte randen wordt. Het is niet op hoopgevend dat de grote multinational, die ook wel bekend staat om zijn gouden M, straks waarschijnlijk pronkt op de Veluwezoom. De gouden M, als symbool dat de gouden randen van de Veluwe donkerzwart zijn geworden. Nu het centrale deel van de Veluwe steeds verder achteruitgaat, is het niet de oplossing om de gouden randen van de Veluwe ook maar op te offeren. Spreiding werkt alleen als je stopt met het aantrekken van meer toeristen. We hebben in het verleden ook wel eens gezegd, stop met het lokken van toeristen.
Eerst moet de kraan dicht voordat je kunt gaan dweilen. Voorzitter, derde punt het NK wielrennen in een Natura2000-gebied. Na de oordeelsvorming zijn wij niet veel wijzer geworden over het NK wielrennen in de Posbank. Is de provincie nu wel of niet sponsor? Als je de website van NK wielrennen zou mogen geloven, dan is dat waar, want er staat ook het logo van de provincie. Maar de ene gedeputeerde zegt dat de sponsoring pas speelt na vergeving van de vergunning, terwijl de andere gedeputeerde dat het sponsorschap sowieso al een voldongen feit is. Voorzitter, de route loopt dwars door de Veluwe. De kwetsbare natuur wordt weer opgeofferd aan de belangen van de natuur. Hoe kan de provincie rechtvaardigen om een sportevenement door Natura2000 te sponsoren, notabene middenin het broedseizoen? Hoe strookt dit met het spreidingsbeleid, ook rond toerisme? Graag een reactie.
Voorzitter afsluitend, wij sluiten ons van harte aan bij het amendement om de subsidieregeling rond de wolvenpreventie volledig te betalen uit het investeringsbudget voor landbouw. Het is uiteindelijk een bedrijfsrisico. Ik waarschuw ook alvast dat ik een aparte stemming zal aanvragen voor beslispunt drie omtrent de subsidieregeling wolvenpreventie en beslispunt acht omtrent de uitvoeringprogramma Veluwe. Dat is, dat bent u van mij wel gewend, conform artikel 26 lid 1 van het Reglement van Orde. Dank u wel.
Interessant voor jou
Bijdrage Scenariokeuze geluidsbeperking van provinciale wegen
Lees verderBijdrage Agendaverzoek Dierwaardigheid in het VLGG
Lees verder